فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


سخنان دبیر شورای عالی ایمنی زیستی در نشست هم اندیشی پروتکل الحاقی
در تاریخ سه شنبه، ۰۷ دی ۱۳۸۹ توسط kasra

سرویس خبری
آقای دکتر مرشدی، دبیر شورای عالی ایمنی زیستی کشور در اولین نشست هم اندیشی تخصصی بررسی"پروتکل الحاقی ایمنی زیستی کوالالمپور-ناگویا"، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده یا در حال انجام شورای عالی ایمنی زیستی به مشکلات و چالش های پیش رو اشاره نمود.

در ابتدای این جلسه که پنجم دی ماه از طرف انجمن های بیوتکنولوژی و ایمنی زیستی در تالار شهید مدرس انستیتو پاستور ایران و با حضور اعضای دو انجمن و صاحبنظران بیوتکنولوژی و ایمنی زیستی کشور برگزار شد، دکتر ملبوبی رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران ضمن خوش آمد گویی به حاضران و بیان صورت جلسه و موارد مورد بحث، به نکات مهم این الحاقیه اشاره نمودند.

در ادامه، دکتر مرشدی، دبیر شورای عالی ایمنی زیستی کشور با اشاره به مشکلات موجود در تصویب و اجرای قانون ملی ایمنی زیستی در کشور گفت: " از سال 79 برای تصویب قانون ایمنی زیستی در مجلس شورای اسلامی مشکلات زیادی داشتیم تا در نهایت در سال 87 این کار انجام گرفت، بین قوانین بین المللی و ملی ارتباط وجود دارد، به این معنی که هر قانون بین المللی که در مجلس کشور به تصویب می رسد مشابه قوانین ملی جزء قوانین لازم الاجرا محسوب می شود. پروتکل کارتاهنا نیز که در سال 82 مورد تصویب مجلس قرار گرفته ، قانون ملی ما محسوب می شود."

وی افزود: "در این زمینه تدوین آئین نامه های اجرایی، خلاء های قانونی پس از تصویب را رفع می نمایند."

دبیر شورای عالی ایمنی زیستی کشور در ارتباط با ساختار این شورا گفت: "شورای عالی ایمنی زیستی شامل معاون اول رئیس جمهور (رئیس شورا)، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، وزرای علوم، بهداشت، جهاد کشاورزی، دو نماینده مجلس، یک نماینده از سازمان های غیر دولتی (NGOs) و یک نماینده از اعضاء هیات علمی می باشند که همگی تعیین شده اند تا جلسه دوم شورا به زودی تشکیل شود. ضمن اینکه همواره از تشکل های مردم نهاد دعوت شده که در این زمینه شرکت کرده و فعال باشند."

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر افراد مرتبط با ایمنی زیستی در کشور به سه گروه بیوتکنولوژیست ها، محیط زیستی ها و گروه سوم که جزو هیچکدام از دو گروه اول و دوم نیستند یا جزو هر دو گروه هستند و در حقیقت گروه ایمنی زیستی هستند تصریح کرد: "عدم شناخت و عدم نشست و مذاکره باعث بروز مشکل و سوء تفاهم شده که از سال 79 تا کنون ادامه داشته است. آیا ایمنی زیستی بیوتکنولوژی محسوب می شود؟ یا مسایل زیست محیطی است؟ محصولات تراریخت موجب رفع نگرانی مردم هستند یا عامل ایجاد آن ؟ طرز تفکر هر دو گروه علمی است اما تجمیع این دو نظر می بایست باعث رفع نگرانی مردم شود."

وی در ارتباط با قانون ایمنی زیستی تاکید کرد: "نکته مهم این است که به عنوان راه حل باید به قانون ایمنی زیستی مصوب مجلس رجوع کرد، تولید محصولات تراریخت نه تنها هیچ جا منع نشده بلکه دولت موظف شده که امکانات گسترش آن را هم در بخش دولتی و هم بخش خصوصی مهیا نماید. ماده دوم قانون ایمنی زیستی به صورت شفاف و کامل این مطلب را توضیح می دهد. اما اگر بیوتکنولوژی باید ادامه یابد پس ایمنی زیستی کجا قرار می گیرد؟"

وی در ادامه افزود: "امروزه بیش از 150 میلیون هکتار زمین زراعی در دنیا زیر کشت محصولات تراریخت قراردارند، احتمالا بیشتر محصولات غدایی وارد شده به کشورما تراریخت هستند، باید چه کرد؟ جلوی واردات را باید گرفت؟ این در حالی است که محصولا ت داخلی زیادی پشت درقرار دارند که منتظر گرفتن مجوز برای آزاد شدن هستند. چه باید کرد؟ این سوالی است که ایمنی زیستی باید پاسخ دهد."

دکتر مرشدی با تاکید بر این موضوع که در صورت اجراء درست قانون، کشور ما می تواند در زمینه محصولات تراریخت پیشتاز باشد، گفت: "اگر قرار است از محصولات تراریخت استفاده کنیم چرا به جای واردات آنها از کشور های دیگر از تولیدات داخلی خودمان استفاده نکنیم؟"

دکتر مرشدی گفت: "شناخت دقیق این محصولات اهمیت ویژه ای دارد، باید ببینیم آیا تا کنون از مصرف این محصولات مشکلاتی در دنیا ایجاد شده است یا خیر؟ نباید فراموش کرد که وظیفه اصلی ما رفع نگرانی مردم است."

دبیر شورای عالی ایمنی زیستی کشور در ادامه سخنان خود ضمن ارائه گزارش مختصر از فعالیت های چند ماه اخیر این شورا گفت: "یکی از مشکلات تشکیل شورای عالی ایمنی زیستی، مشخص شدن نمایندگان انجمن های علمی و هیات علمی بود که این نمایندگان مشخص شده اند و نامه تائید ایشان برای وزرای علوم و بهداشت ارسال شده است."

وی با اشاره به اینکه تهیه و تدوین آئین نامه ها برای آزاد کردن محصولات تراریخته توسط کارگروه های تخصصی در وزارتخانه ها (به عنوان بازوهای اجرایی ایمنی زیستی در وزارتخانه ها) در حال انجام و تکمیل شدن است، گفت: "در حال حاضر فعال ترین کارگروه مربوط به وزارت بهداشت است، کارگروه های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست در شرف تشکیل می باشند."

دکتر مرشدی در ارتباط با ساختار تصمیم سازی در شورای عالی ایمنی زیستی کشور گفت: "در دبیرخانه سه کمیته حضور دارند: کمیته اول کمیته تخصصی است. وظیفه این کمیته تهیه دستور العمل هاست، افراد از مراکز مختلف از جمله نمایندگان انجمن های علمی به این کمیته معرفی و دعوت می شوند تا روی موضوعات توافق عمومی کسب گردد. نظرات کمیته اول در کمیته علمی مشورتی مطرح می شود، تا کامل تر گردد، اعضای این کمیته بیشتراز کمیته اول بوده و حدود 24 تا 25 نفر می باشند. آخرین کمیته که رسمی می باشد و شامل معاونین وزراء می باشد کمیته هماهنگی است که در نهایت نظرات این کمیته برای تصویب به شورای عالی ایمنی زیستی برده می شود."

دبیر شورای عالی ایمنی زیستی کشور در مورد پروتکل الحاقی ایمنی زیستی کوالالمپور-ناگویا گفت: "این الحاقیه پروتکل کارتاهنا را کامل تر کرده و تعاریف را دقیقتر ارائه داده است که می تواند به ما کمک نماید. مطلب دیگر اینکه با توجه به اینکه ما پروتکل کارتاهنا را پذیرفته ایم، در صورت تصویب یا عدم تصویب، موظف به اجرای این پروتکل الحاقی هستیم. حتی اگر واردات یا صادرات محصولات تراریخت نداشته باشیم، ترانزیت آن را خواهیم داشت پس باید درست تصمیم بگیریم!"

دکتر مرشدی در بخشی از سخنان خود ضمن اعلام برگزاری اولین هم اندیشی در زمینه پروتکل الحاقی در اواخر دی ماه در سازمان حفاظت محیط زیست به پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی اشاره کرد و افزود: "طرح پیشنهادی مورد نظر تهیه و برای تامین بودجه به نهادهای بین المللی ارسال شده است."

دکتر مرشدی در پایان از تمامی صاحبنظران برای شرکت در پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی و مباحث ایمنی زیستی کشور دعوت و درخواست همکاری نمود.

تهیه و تنظیم: مهندس مهدی مرادیار، دانشجوی دکترای تخصصی ژنتیک مولکولی

پی نوشت: گفتنی است، از سخنان دبیر شورای عالی ایمنی زیستی در این جلسه این طور بر می آمد که بر اساس تقسیم بندی که ایشان از صاحبنظران این حوزه ارائه دادند، تمایل ایشان به حضور در دسته سوم (متخصصان ایمنی زیستی) و رعایت بی طرفی بین صاحبنظران بیوتکنولوژی و محیط زیست است. امید است در آینده نزدیک، تلاش ها جهت بهره برداری ایمن از دانش و تخصص ارزشمند دانشمندان بیوتکنولوژی کشور در تولید محصولات حاصل از مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی به سرانجام برسد.


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD