فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


حذف آلودگی پساب های صنعتی با کمک ریزسازواره ها
در تاریخ پنجشنبه، ۱۱ شهریور ۱۳۸۹ توسط irbiotechnews

اخبار علمی
دبیر گروه فناوری سبز پارک فناوری دانشگاه تهران از ثبت پنج اختراع خبر داد و گفت: محققان موفق به ثبت پنج اختراع شامل نانو جاذبها، نانوفیلتراسیون، حذف آلودگی پسابهای صنعتی، بازیافت کاتالیستها با ریزسازواره ها و بی بوکردن گازها با نانو مواد حفره دار شدند.

جواد ملکوتی خواه، دبیر گروه فناوری سبز پارک فناوری دانشگاه تهران، در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر به دستاوردهای این گروه که عمدتاً در زمینه نانوتکنولوژی است، اشاره کرده است.

وی با بیان اینکه این پنج دستاورد در زمینه های روشهای سبز و محصول سبز است افزود: فناوری سبز منجر به تولید محصولات دوستدار محیط زیست می شود و با توجه به رویکرد کشورهای مختلف، این فناوری در آینده نزدیک همانند فناوری اطلاعات تحولات عظیمی را در زندگی انسانها ایجاد می کند.

وی کاهش گازهای گلخانه ای و توسعه فناوریهای دوستدار محیط زیست را از مهمترین تاثیرات فناوریهای سبز نام برد و ادامه داد: ایران یکی از مهمترین شرایط اقلیمی را دارد که اگر نخواهیم به آن پردازیم تبعات آن را نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان شاهد خواهیم بود از این رو با توجه به اهمیت این فناوری در جهان، اقدام به ایجاد گروه فناوری سبز در پارک فناوری تهران کرده و تحقیقاتی را در زمینه Green Tech آغاز کردیم.

دبیر گروه فناوری سبز به فعالیتهای این گروه در حوزه فناوری سبز اشاره کرد و اظهار داشت: علاوه بر چاپ پنج کتاب در این حوزه، شیمی سبز، نانو تکنولوژی سبز، کاربرد نانو تکنولوژی در محیط زیست، اثرات نانو مواد در جامعه، کتاب هایی نیز در حوزه فناوری سبز در دست تدوین است.

وی ثبت 5 اختراع در حوزه فناوری سبز را از دیگر دستاوردهای این گروه ذکر و خاطر نشان کرد: تولید نانو جاذب ها از جمله دستاوردهای این گروه است. این نانو جاذب که یک نانو اسفنج است به عنوان سوپر جاذب ها در حذف آلودگی های آب شامل آلودگی های نفتی و آلی به کار می رود.

موفقیت محققان در خالص سازی نانو مواد

ملکوتی خواه، نانو فیلتراسیون را از دیگر اختراعات ثبت شده گروه Green Tech دانست و در این باره توضیح داد: یکی از معضلات نانو ذرات تولید شده، خالص سازی این ذرات است از این رو روشی برای خالص سازی نانو مواد با استفاده از تکنیک فشار با عنوان "نانو فیلتراسیون" ارائه کردیم. با این روش می توان با روشهای دستدار محیط زیست، نانو مواد را خالص سازی و بازیابی کنیم. به گفته وی با استفاده از این روش می توان نانو مواد را تا 90 درصد خالص سازی کنیم.

حذف آلودگی از پسابهای صنعتی

دبیر گروه فناوری سبز، استفاده از نانو ذرات مغناطیسی برای حذف آلودگی های فلزات سنگین از آب و پساب های صنعتی را سومین اختراع این گروه نام برد و اضافه کرد: نانو ذرات مغناطیسی به دلیل قابلیت جذب بسیار بالا قادر است فلزات سنگین که از آلودگی های مهم آب و پساب های صنعتی کشور است را جداسازی کند. این نانو ذرات می تواند فلزات سنگین چون "کرم"، "نیکل"، "جیوه" و سایر فلزات سنگین را از آب و پساب های صنعتی در حد 97 درصد جداسازی کند.

وی با تاکید بر اینکه آب خروجی، قابل آشامیدن است یادآور شد: در این پروژه سیستمی طراحی شد که نانو ذرات مغناطیسی پس از وارد به سیستم آلودگی ها را جذب می کند و پس از پایان یافتن عمر مفید آنها، بازیافت می شود و مجددا به سیستم وارد می شوند.

ملکوتی خواه با بیان اینکه عمر مفید نانو ذرات مغناطیسی بستگی به میزان پایداری نانو ذرات دارد توضیح داد: پایداری نانو ذرات مغناطیسی بستگی به سایز نانو ذرات دارد. هر چه سایز این نانو ذرات ریزتر باشد پایداری این ذرات بیشتر است. برای این پژوهش از نانو ذرات مغناطیسی در حد 20 نانومتر استفاده شد.

وی تاکید کرد: این روش به ثبت داخل رسیده و در حال ثبت در خارج کشور هستیم.

بازیافت کاتالیست ها با استفاده از میکروارگانیزمها

این محقق از بازیافت کاتالیست با استفاده از میکروارگانیزم ها خبر داد و گفت: یکی از بیشترین دور ریزها در صنعت نفت، کاتالیست ها هستند. کاتالیست ها مواد بسیار گران قیمتی هستند ولی تاکنون تکنیک هایی برای خالص سازی و بازیافت آن در کشور ارائه نشده است. این در حالی است که در سایر کشورها، روش های بازیافت کاتالیست در صنایع کاربردی شده است به گونه ای که کشورهایی مانند فرانسه و چین پسابهای صنعتی و نفتی را خریداری می کنند و با بازیافت کاتالیست های نفتی، آن را با قیمت های گراف می فروشند.

ملکوتی خواه ادامه داد:در این پژوهش با استفاده از روشهای بیوتکنولوژی و استفاده از میکروارگانیزم های خاص و نانو ذرات مغناطیسی، کاتالیست هایی که بر پایه مولیبدن و کبالت بودند را از نمونه های پساب های نفتی جدا سازی و بازیافت کردیم.

وی کاتالیست های بر پایه مولیبدن و کبالت را از پرکاربردی ترین نوع کاتالیست ها در صنعت نفت کشور دانست و ادامه داد: این کاتالیست برای شیرین سازی گازها و سولفورزدایی برش های نفتی استفاده می شود.

بی بوکردن گازها با نانو مواد حفره دار

دبیر گروه فناوری سبز، پنجمین اختراع ثبت شده این گروه را بی بوکردن گازها با استفاده از نانو ذرات سیلیکات کوپر ذکر کرد و افزود: نانو ذرات سیلیکات کوپر یک نانو ماده حفره دار است که با استفاده از این نانو ذرات می توان گازها را مانند گاز متان و پروپان (گاز شهری) بی بو کرد.

وی با اشاره به این مطلب که از این نانو در تولید انواع اسپری ها استفاده می شود، اضافه کرد: برای بی بو کردن گازها باید از تکنینک های هزینه بری استفاده کرد ولی روش ارائه شده با استفاده از نانو مواد حفره دار را می توان با هزینه های کمتر در صنعت جایگزین کرد. این روش در فاز آزمایشگاهی است.

ملکوتی خواه یاداور شد: علاوه بر این 5 دستاورد، پروژه های دیگری در دست اجرا داریم که با نهایی شدن آن روش های جدیدی برای تولید نانو مواد و استفاده از مواد سبز برای توسعه نانو تکنولوژی ارائه می شود.


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD