فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


تولید بافت و اندام با روش چاپ زیستی در کشور
در تاریخ دوشنبه، ۱۴ تیر ۱۳۸۹ توسط irbiotechnews

پایان نامه
پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه علوم پزشکی ایران موفق به آماده سازی و تهیه کاغذ زیستی (بسترهای هیدروژلی مناسب) و جوهر زیستی (سوسپانسیون توده‌های سلولی) شدند.
رعنا ایمانی، دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیر کبیر در خصوص این تحقیق که در قالب تحقیقات پایان نامه وی انجام شده، گفت: این پایان نامه بخشی از یک طرح تحقیقاتی پژوهشی است که تحت عنوان «ساخت سه بعدی ساختار های سلولی با استفاده از روش چاپ زیستی سه بعدی به عنوان روشی نوین در مهندسی بافت» در معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم به تصویب رسیده و با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علوم پزشکی ایران و بیمارستان شریعتی در حال انجام است.

به گفته وی، هدف نهایی این پروژه، بهره‌گیری از تکنولوژی چاپ زیستی جهت ایجاد ساختارهای سلولی سه بعدی هیبریدی (داربست- سلول) با قابلیت چیدمان توده‌های سلولی با دقت زیاد و آرایش فضایی بر طبق طرح‌های اولیه و از پیش تعیین شده توسط یک چاپگر زیستی طراحی شده است.

ایمانی خاطرنشان کرد: در دنیا مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی معدودی در زمینه چاپ زیستی اندام ها وارد شده اند و در مدت زمان اندکی موفقیت های چشم گیری را گزارش کرده اند. در مقالاتی که در زمینه چاپ زیستی از ابتدای شکل گیری این زمینه (سال 2003) تاکنون ارائه شده است، توجه کمی به تهیه جوهر زیستی و کاغذ زیستی شده است. از آنجایی که این مطالعه با هدف اجرایی شدن تکنولوژی چاپ زیستی در کشور انجام شده است، در بخش تهیه توده های سلولی به عنوان جوهر زیستی، روش های ساده آزمایشگاهی جایگزین روش های متکی بر پایه دستگاه های پیچیده و هزینه بر شده است. همچنین در بخش تهیه کاغذ زیستی سعی شده است که مواد اولیه ای در دسترس و ارزان قیمت جایگزین مواد معمول مورد استفاده در مطالعات مانند کلاژن که به لحاظ دسترسی و قیمت عملاً‌ امکان پذیری چندانی را فراهم نخواهد کرد،‌ با حفظ قابلیت های مورد نیاز شود.

وی با اشاره به این که با توجه به گستردگی اهداف، پروژه در سه فاز تقسیم بندی شده است، اظهارکرد: فاز اول طراحی و ساخت چاپگر زیستی، فاز دوم آماده سازی و تهیه کاغذ زیستی (بسترهای هیدروژلی مناسب) و جوهر زیستی (سوسپانسیون توده های سلولی)، فاز سوم چاپ سه بعدی یک بافت هدف با مشارکت سه جز چاپگر زیستی، جوهر و کاغذ زیستی آماده شده در دو فاز قبلی و آنالیز و بررسی های نهایی می باشد. از این رو مراحل انجام و نتایج فاز دوم این پروژه در قالب مطالعه پایان نامه کارشناسی ارشد ارائه شده است.

ایمانی تصریح کرد: هدف از این مطالعه، تهیه توده های سلولی و بستر هیدروژلی مناسب و کاربردی جهت استفاده به عنوان جوهر زیستی و کاغذ زیستی در مهندسی بافت به روش چاپ زیستی بوده است. در گام ابتدایی به تهیه و بررسی توده های سلولی با استفاده از طریق دو روش کشت سلولی سه بعدی پرداخته شد و با تغییر دانسیته اولیه سلولی و زمان پیش کشت، ابعاد توده ها، زیست پذیری و قابلیت تکثیر و گسترش سلولی مورد ارزیابی قرار گرفت. در گام دوم، هیدروژل ترکیبی ژلاتین - آگاروز را تهیه کرده و با تغییر نسبت دو جز، ویژگی های ساختاری آنها بررسی شد. در ادامه قابلیت هیدروژل به عنوان کاغذ زیستی ارزیابی شده و ترکیب بهینه انتخاب شد.

وی افزود: در گام نهایی با انتخاب نمونه های بهینه و مطلوب در هر دو بخش، قابلیت برهمکنش توده سلولی و بسترهیدروژلی و کینتیک پروسه اتصال بافتی از طریق بررسی میکروسکوپیک و آنالیز تصویر، مورد ارزیابی قرار گرفتند؛ البته نتایج به دست آمده روش های به کار گرفته شده جهت ساخت توده های سلولی قابلیت تولید جوهر زیستی برای کاربرد چاپ زیستی را دارا هستند و توده های با دانسیته سلولی کمتر، خواص همچسبی کمتری را نشان داده و در برهمکنش با محیط تمایل بیشتری به چسبندگی، گسترش و تکثیر سلولی دارند.

ایمانی ادامه داد: همچنین نتایج حاکی از این است که هیدروژل ترکیبی تهیه شده با نسبت مشابه دو جزء، قابلیت بیشتری را جهت استفاده به عنوان کاغذ زیستی فراهم می کند. مطالعه اتصال بافتی، نشان داد که توده های تهیه شده در برهمکنش با هیدروژل تهیه شده در محیط سه بعدی، قابلیت به هم پیوستن با نرخی مناسب بدون ایجاد انقباض نامطلوب را دارا هستد.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز روزافزون جامعه پزشکی به تامین و جایگزینی اعضای از دست رفته و آسیب دیده بدن، امروزه روش های مهندسی بافت توسعه ای چشم گیر یافته‌اند. تکنیک های مهندسی بافت چه به صورت سنتی و چه نوین تلاش دارند تا در شرایط خارج از بدن، بافت هایی با ویژگی های مشابه بافت های طبیعی ( به لحاظ ساختمان و عملکرد) بسازند. از این رو زیست شبیه‌سازی یکی از زمینه های مطرح در مهندسی بافت است. با وجود تمام پیشرفته ای صورت گرفته در زمینه مهندسی بافت به خصوص در ارتباط با طراحی و ساخت داربست های مناسب، مشکل بارگزاری سلول ها درون داربست هنوز به عنوان یک مشکل جدی مانع از حصول اهداف نهایی یک طرح مهندسی بافت است. از طرف دیگر رگ زایی و تغذیه سلول ها نیز دومین مانع به شمارمی آید. روش های نوین در مهندسی بافت تلاش دارد تا براین مشکلات فائق آید.

وی اظهارکرد: توسعه روش های مهندسی بافت به سمت ایجاد ساختارهایی با تقلید از ویژگی های بافت های بدن به سمت توسعه روشی نوین در مهندسی بافت تحت عنوان چاپ زیستی سلول ها و ارگان ها راهکاری برای حل بسیاری از مشکلات نام برده است شده است.

به گفته این محقق، روش چاپ زیستی با کمک چاپگرهای معمول تجاری با ایجاد ساختار های سلولی و در نهایت ارگان ها و اندام ها، با قابلیت شکل دهی هم زمان داربست و سلول در قالب سه بعدی است. در این روش به کمک رایانه و چاپگر اصلاح شده جهت کاربرد های سلولی، سلول های مناسب و همچنین بستر رشد یا همان داربست در مکان دقیق و از پیش طراحی شده به صورت لایه های متوالی روی هم قرار می گیرند.

ایمانی درباره مزایای این روش به ایسنا گفت: امکان ایجاد ساختارهای سه بعدی با دقت ابعادی و هندسه معین، امکان استفاده از انواع سلول های مختلف که در ساخت یک بافت خاص شرکت دارند با قابلیت چیدمان فضایی مناسب، امکان طراحی و ایجاد بافت های پیچیده با قابلیت تعبیه ساختارهای عروقی با نهایت مشابهت به بافت‌های طبیعی از جمله این مزیت ها یه شمار می رود.

وی تصریح کرد: تکنولوژی چاپ زیستی با بهره بردن از مفاهیم زیست شناسی تکاملی اصول مهندسی زیستی ، مهندسی بیومتریال و طراحی های کامپیوتری سعی بر ایجاد بافت ها و اندام های جایگزین برای حل مشکلات پزشکی بشر دارد. تکنولوژی چاپ زیستی مانند سایر تکنولوژی های معمول چاپ، نیازمند مشارکت سه بخش می باشد: چاپگر زیستی، جوهر زیستی، کاغذ زیستی که بهره گیری از این تکنیک نیازمند طراحی در هر سه بخش است.

ایمانی ادامه داد: مطالعات و تحقیقاتی که تاکنون در زمینه مهندسی بافت در داخل کشور انجام شده با توجه به امکانات موجود،‌ همچنان مبتنی بر دیدگاه سنتی «مهندسی بافت بر پایه داربست» بوده است و عموماً بر پایه ساخت داربست های جامد و بارگزاری جزیی سلول ها انجام گرفته است اما همان طور که اشاره شد مشکلات یاد شده معمولاً مانع از حصول نتیجه نهایی مطلوب که کاربرد به صورت کلینیکی است شده است.

این دانش آموخته دانشگاه امیر کبیر در ادامه با بیان این که در دنیا مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی معدودی در زمینه چاپ زیستی اندام ها وارد شده و در مدت زمان اندکی موفقیت های چشم گیری را گزارش کرده اند، تصریح کرد: این طرح تحقیقاتی جهت تحقق هدف عملی بودن این تکنولوژی در کشور انجام شده که امید است با تلاش های صورت گرفته ایران به جمع معدود کشورهایی که صاحب این فن‌آوری بپیوندد.

گفتنی است، اساتید راهنمای این پایان نامه تحت عنوان آماده سازی، ارزیابی و انتخاب توده های سلولی و بستر هیدروژلی مناسب جهت ایجاد ساختارهای سه بعدی هیبریدی سلول- داربست توسط تکنیک چاپ زیستی به عنوان روشی نوین در مهندسی بافت، دکتر علی محمد شریفی،‌ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر شهریار حجتی امامی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و استاد مشاور، دکتر حسین فخر زاده، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم بیمارستان دکتر شریعتی است.


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD