| |
به عقیده محققین و تحلیلگران، برگهای درختان در مناطق پرترافیک می توانند به عنوان حسگر آلودگی عمل کنند.
به گفته دکتر برنارد هوزن، متخصص ژئوفیزیک از دانشگاه وسترن واشنگتن در بلینگهام، آمریکا، دود اگزوز بسیاری از ماشینها خصوصا آنهایی که سوخت دیزلی دارند، حاوی تعداد زیادی ذرات میکروسکوپیک در سایزهای مختلف می باشد. ذرات بزرگتر از 10 میکرومتر، توسط دستگاه تنفس فوقانی فیلتر می شوند ولی ذراتی که از 2.5 میکرومتر کوچکترند از دستگاه تنفس فوقانی عبور کرده و به ششها رسیده و سبب ایجاد التهاب و بیماریهای مختلف می شوند.
در تحقیقی که توسط دکتر هوزن و همکارش جووین در دانشگاه به روی برگهای جمع آوری شده از خیابانهای بلینگهام انجام گرفت، مشخص شد که برگهای جمع آوری شده از مناطق پرتردد 10 برابر برگهای مناطق کم ترافیک تر قدرت جذب آلودگی را دارند.
دکتر هوزن در سخنرانی در انجمن زمین شناسی آمریکا، علت این امر را به دام افتادن ذرات اکسیدآهن منتشره توسط سطح میکروسکوپیک و سخت برگها عنوان کردند.
به گفته وی، ذرات اکسیدآهن کوچکتر از 2.5 میکرومتر، جاذب هستند این درحالیست که ذرات بزرگتر از 10 میکرومتر فاقد این خصوصیت می باشند. در هنگام بارندگی تنها 30 درصد از ذرات موجود روی برگ شسته می شوند و حتی ارتعاشات اولتراسونیک نیز نمی توانند کلیه سطح برگ را تمیز کنند و همواره مقداری آلودگی بر سطح برگ باقی می ماند. لذا استفاده از برگها به عنوان وسیله ای برای سنجش آلودگی بسیار مناسب است چرا که برگها ارزان و در دسترسند و همچنین برخلاف سایر وسایل سنجش آلودگی هوا در ارتفاعات زیاد قرار نداشته و در ارتفاعی هستند که انسانها زندگی می کنند.
دکتر هوزن معتقد است که باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد تا مشخص شود تعداد ذرات اکسیدآهن روی برگها چه ارتباطی با ذرات مختلف موجود در هوا دارند. همچنین ازآنجاییکه استانداردهای کیفیت هوا بر مبنای سنجش طی زمانهای کوتاه (مثلا 8 ساعت) می باشد، محققین باید بفهمند که چگونه با استفاده از برگها می توان آلودگی را در طی یک مدت کوتاه اندازه گیری کرد، زیرا برگها آلودگی را در طی دوره رشد خود روی هم انباشته می کنند.
|
|