فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


فعالیت های پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه فردوسی مشهد
در تاریخ چهارشنبه، ۱۰ آذر ۱۳۸۹ توسط irbiotechnews

مصاحبه
دکتر بهرامی، عضو هیات علمی و رییس پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگویی با ایسنا، به معرفی این پژوهشکده و ارائه گزارش دستاوردها و فعالیت های آن پرداخت.

با توجه به نیازهای کشور محورهای فعالیت این پژوهشکده بر دو پایه پژوهشی و خدماتی استوار شده که در بخش پژوهشی، طرح‌های کاربردی مورد تاکید است و در عین حال منعی برای انجام پژوهش‌های بنیادی نیز وجود ندارد.

وی در تشریح محورهای فعالیت این پژوهشکده افزود: تکنولوژی سلول‌های بنیادی و ژن‌ درمانی، و تکنولوژی‌ محصولات نوترکیب از محورهای اصلی فعالیت ما هستند که زیرشاخه‌های گوناگونی نیز برای این محورها تعریف شده است.

رییس پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه فردوسی ادامه داد: در محور سلول‌های بنیادی و ژن‌ درمانی، درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی و نیز ژن‌ درمانی را از اهداف درازمدت مجموعه قرار دادیم که هدف در این محور، دستیابی به منابع جدید برای دسترسی به سلول‌های بنیادی با هزینه پایین‌تر و ضایعات کمتر است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از زیرمحورها در این قسمت استفاده از تکنولوژی‌ IPS یا تمایززدایی است که با استفاده از توانمندی‌های به دست آمده در بخش سلول‌های بنیادی، تولید جوجه‌های تراریخته را از جمله اهداف درازمدت خود قرار دادیم.

بهرامی با بیان این‌که با استفاده از تکنولوژی‌ سیستم‌های بنیادی به سیستم‌هایی خواهیم رسید که در خدمت تکنولوژی محصولات نوترکیب خواهد بود، افزود: در محور محصولات نوترکیب زیر محورهایی را تعریف کردیم که بیشتر، هدف تولید دو محصول نوترکیب است؛ یکی تولید واکسن‌ها با تاکید بر واکسن‌های آنفلوآنزا و تب برفکی و دیگری تولید آنزیم‌های صنعتی(هیدرولازها) که در بخش آنزیم‌های صنعتی تولید آمیلازها، اندونوکلئازها و سلولازها در حال انجام است.

عضو هیات علمی و دانشیار بیوتکنولوژی گروه زیست شناسی دانشگاه فردوسی در خصوص خدمات ارائه شده توسط این پژوهشکده برای گسترش فناوری‌های نوین اظهار داشت: در بحث آموزشی دو همایش علمی یکی در سطح کشوری و دیگری در سطح منطقه‌ای برگزار شده و علاوه بر این حدود 32 کارگاه ملی تعریف شده است که از این میان 10 کارگاه برگزار شده است.

وی همچنین ارائه 55 مقاله در مدت دو و نیم سال فعالیت را از دستاوردهای حوزه پژوهشی این مجموعه عنوان کرد و افزود: چاپ مقالات برای ما ارزشمند است، اما نه هر نوع مقاله‌ای، و به همین علت است که اکثر مقالات ما ISI هستند و ضریب تاثیر بالایی دارند.

بهرامی در ادامه یک ثبت اختراع، حدود 20 ثبت ژن، 3 پروژه تحقیقاتی خاتمه یافته و حضور فعال در نمایشگاه‌های منطقه‌ای و ملی را از جمله دستاوردهای دیگر این پژوهشکده برشمرد و اظهار داشت: ایجاد شناسنامه ژنتیکی برای افراد، اولین فعالیت پژوهشی است که با استفاده از علائم ژنتیکی می‌توانیم شناسنامه ژنتیکی افراد را تهیه کنیم.

رییس پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه فردوسی در خصوص ارتباط این مجموعه با دیگر مراکز علمی خاطرنشان کرد: ما با پژوهشکده بوعلی و جهاد دانشگاهی مشهد و نیز مجموعه رویان در تهران تبادل اطلاعات و همکاری علمی داریم و در محور خدماتی نیز سازمان‌های صنایع و آب و فاضلاب از پژوهش‌های کاربردی این پژوهشکده استفاده کردند که از جهت درآمدزایی برای پژوهشکده اهمیت داشته است.

وی همچنین در خصوص برنامه‌های آینده این مجموعه نیز اظهار داشت: یک برنامه بین‌المللی با عنوان TWAS داریم که قرار است به صورت کوتاه مدت دانشجویان خارجی را برای آموزش بپذیریم که با طرف ایتالیایی نیز هماهنگی‌هایی صورت گرفته است.

رییس پژوهشکده زیست فناوری همچنین در مورد مشکلات موجود گفت: یکی از مشکلات عمده که برای مراکز علمی این چنینی احساس می‌شود، نبود اولویت‌ بندی مبتنی بر تخصص است و دوم ارائه اولویت‌بندی‌هایی است که مبتنی بر واقعیت‌های علمی دنیا نیست.

وی ادامه داد: ممکن است قول‌هایی به جامعه بدهیم که عملی نباشد و در این حوزه باید بی‌اغراق در اولویت‌بندی‌ها، نه تنها از توان متخصصان داخلی، بلکه از توان متخصصان خارجی نیز استفاده کنیم.

بهرامی ایجاد کمیته‌هایی برای تسهیل در جریان امور را از ملزومات این بخش برشمرد و افزود: به عنوان نمونه سلول‌های ارزشمندی را از اروپا خریداری کردیم، ولی به علت نبود هماهنگی در گمرک اجازه ورود داده نشد و این منجر به از بین رفتن تمام سلول‌ها و خسارت ده‌ها میلیون تومانی شد که ضرر وارده از این ناحیه به ما معادل از دست دادن چندین دکترا بود.

وی از مسوولان مربوطه خواستار شد: به مجموعه‌هایی چون این پژوهشکده، اختیاری داده شود که نیروهای متخصص را در جهت برنامه خودشان برای تربیت به خارج از کشور بفرستند یا این‌که نیروهای کارآمد را با تشویق‌های استثنایی جذب کنند.

پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1386 با تلاش هیات رییسه این دانشگاه به تصویب وزارت علوم رسید. این پژوهشکده 18 عضو هیات علمی دارد و در چهار گروه بیوتکنولوژی کشاورزی وعلوم دامی دامپزشکی، رویان و سلول‌های بنیادی، وعلوم سلولی و مولکولی کار خود را دنبال می‌کند.


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD