فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


تولید نوع دیگری کود زیستی (بیولوژیک) در کشور
در تاریخ دوشنبه، ۱۷ آبان ۱۳۸۹ توسط irbiotechnews

اخبار
علی رغم فراهم شدن شرایط تولید نوعی کود زیستی با میلیاردها تومان صرفه اقتصادی در کشور، مدیر عامل شرکت تولید کننده این کود از مشکلات فراوان و موانع موجود در کشور برای تجاری سازی یک فناوری دانش بنیان می گوید.

مهندس سیامک علیزاده، مدیرعامل شرکت تولید کننده کود بیولوژیک اظهارکرد: از آن جا که استفاده بی­رویه از کودهای شیمیایی باعث آلودگی محصولات کشاورزی به مواد شیمیایی، آلودگی آب آشامیدنی و بروز آلودگی­های شدید زیست محیطی می­شود، مدت­هاست این شیوه در کشورهای توسعه یافته منقرض شده، حال آن که کودهای بیولوژیک می‌تواند جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی باشد و پایداری تولیدات کشاورزی و محیط زیست را افزایش داده و همچنین باعث بهبود کیفیت، عطر و طعم محصولات غذایی شود.

وی درباره پیشینه طرح گفت: این شرکت با سرمایه گزاری مشترک سازمان گسترش و نوسازی صنایع و بخش خصوصی با هدف اجرایی کردن اختراع تکنولوژی تولید کود بیولوژیک در حوزه صنایع پیشرفته و بیوتکنولوژی صنعتی تاسیس شد. این شرکت در زمره شرکت­های دانش بنیان و مورد حمایت معاونت فناوری­های ریاست جمهموری قرار دارد.

علیزاده اضافه کرد: این کودها در واقع یک میکروارگانیسم زنده است که در زمان انجام فعالیت، باید زنده بماند و در حقیقت باید طول عمر و ماندگاری بالایی داشته باشد تا هنگامی که به دست مصرف کننده می‌رسد، اثر خود را حفظ کند.

وی در زمینه ویژگی‌های کود بیولوژیک اظهار کرد: این کود علاوه بر تامین نیاز غذایی گیاه با توسعه سیستم می­تواند به افزایش جذب مواد غذایی و آب از خاک کمک ‌کرده و همچنین مقاومت گیاهان را نسبت به بیماری­ها و تنش­های آبی افزایش می‌دهد، این موضوع به خصوص که در کشور ما با محدودیت منابع آب در کشاورزی روبرو بوده بسیار حائز اهمیت است.

علیزاده اضافه کرد: یکی از مزایای کاربرد کودهای بیولوژیک افزایش راندمان استفاده از آب توسط گیاه است. از طرف دیگر کاربرد کودهای بیولوژیک از سفت شدن خاک­های زراعی نیز جلوگیری کرده و این امر باعث افزایش حرکت آب و هوا در خاک شده و رشد ریشه را تقویت می‌کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: استفاده از کودهای بیولوژیک به جای کودهای شیمیایی ضمن ایجاد افزایش کیفیت و کمیت محصول در دراز مدت به دولت کمک می‌کند تا در پرداخت میلیاردها تومان یارانه برای تهیه و توزیع کودهای شیمیایی صرفه­جویی شود.

مجری طرح جایگزینی کودهای بیولوژیک با بیان این که با استفاده از کودهای شیمیایی ازته، خاک‌ها را اسیدی و آلوده می‌کنیم، تصریح کرد: این کودها با نفوذ در خاک و سفره‌های زیرزمینی منابع آب را آلوده کرده و سلامت مصرف کنندگان از این منابع آبی را به خط می­اندازد.

علیزاده، با اشاره به قابل مقایسه نبودن حجم سرمایه­گذاری در تولید کودهای بیولوژیک با احداث مجتمع­های پتروشیمی تولید اوره اظهار کرد: محصول این واحد تولیدی معادل تولید مجتمع تولید اوره با ظرفیت 800 هزار تن در سال و با سرمایه­گذاری یک دویستم آن است.

وی با اشاره به قدرت ماندگاری بیشتر این کود نسبت به نمونه‌های خارجی عنوان کرد: با ظرفیت تولید 900 تن در سال، این شرکت توانایی تامین کود بیولوژیک برای 4 میلیون هکتار از اراضی زیر کشت کشور را دارد. همچنین می‌توان با تولید این کود به صورت‌های مایع و پودری، با کیفیتی بیشتر از 10 برابر بالاتر از استانداردهای بین­المللی مثل استاندارد سازمان غذا و خواربار ملل متحد(FAO) تا 20 درصد به افزایش تولید محصولات کشاورزی در کشور کمک کرد.

علیزاده در پایان با بیان این که زمان ماندگاری این کود بیش از نمونه وارداتی و حدود یک سال است، درباره مشکلات پیش ­روی این شرکت دانش بنیان گفت: علی­رغم اهداف پیش­بینی شده در برنامه چهام و پنجم توسعه به دلیل نبود ساز و کارهای شفاف در مورد توسعه کاربرد این گونه فرآورده­های بیولوژیک و نبود الزام جایگزینی فرآورده­های بیولوژیک با مواد شیمیایی در کشور، شاهد آن هستیم که باوجود حمایت دولت و علی­رغم فعال بودن خط تولید کارخانه، این شرکت با بحران روبروست.

گفتنی است، این چندمین محصول کود زیستی در کشور است که به مرحله تجاری سازی رسیده است.


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD