فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


برگزاری دومین کنگره بین المللی اخلاق زیستی
در تاریخ دوشنبه، ۰۱ شهریور ۱۳۸۹ توسط irbiotechnews

همایش ها و کارگاه ها
همزمان با برگزاری دومین کنگره اخلاق زیستی،‌ پیشنهاد ایجاد دبیرخانه دائمی اخلاق زیستی برای اولین بار در سطح کشورهای اسلامی در ایران ارائه می‌شود.

دکتر عباس صاحبقدم لطفی رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فن‌آوری در نشست خبری دومین کنگره بین المللی اخلاق زیستی با اشاره برگزاری این کنگره در آبان ماه سال ‌جاری، برخی از محورهای کنگره را اصول و مبانی نظری و فلسفی اخلاق زیستی، اخلاق زیستی در اسلام و دیگر ادیان ابراهیمی و مباحث کاربردی اخلاق زیستی بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه کنگره دوم اخلاق زیستی با تاکید بر اعتقاد به خلقت، ‌معنویت و اخلاق برگزار می‌شود،‌ اظهار کرد: اخلاق در هر جامعه‌ای دارای ارزش‌هایی است که افراد به آن‌ها معتقدند اما مساله مهم این است که مبانی اخلاق چه می‌تواند باشد.

وی توسعه و بسط مفاهیم و مبانی فلسفی و نظری اخلاق از دیدگاه اسلام و سایر ادیان ابراهیمی، آگاهی و استفاده از جدیدترین پژوهش‌های اخلاقی در حیطه علوم زیستی و زیست فن‌آوری، تشویق و تحریض دانشمندان علوم انسانی به‌ ویژه حوزه‌های علمیه برای تتبع در متون علمی و زمینه‌های اخلاق زیستی، ایجاد انگیزه و دغدغه‌های رعایت اصول اخلاقی در عرصه‌های مختلف علمی‌ به ویژه زیست فن‌آوری و برقراری تعامل و تبادل فکری و علمی میان اساتید اخلاق زیستی به‌ویژه در حوزه کشورهای اسلامی را از اهداف دومین کنگره اخلاق زیستی عنوان کرد.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فن‌آوری با اشاره به اینکه دنیا نیز به مقوله اخلاق زیستی همراه با پیشرفت تکنولوژی جدید توجه دارد، ‌تصریح کرد: دانشمندان کشورهای مختلف در یونسکو عنوان کردند که یکسری ملزومات اخلاقی به موازات پیشرفت تکنولوژی جدید باید رعایت شود که نام «اخلاق زیستی» را برای آن انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه اخلاق زیستی باید با تاکید بر تنوع زیستی، با فرهنگ‌ها،‌ عقاید و آداب و رسوم همراه باشد، خاطرنشان کرد: بنابراین بایستی بر اساس همان منشور، مبانی ارزشی و اخلاقی را برمبنای اعتقادات خود داشته باشیم که این مبانی ارزشی ممکن است با بسیاری از جوامع دیگر متفاوت باشد.

لطفی با اشاره به آن‌که قطعا اسلام در مورد همه این مسائل حرف‌های بسیار نو و جدیدی دارد که به دنیا عرضه کند، ‌ادامه داد: مشکل سقط درمانی از جمله نمونه‌هایی است که در اجتهاد پذیرفته شد، که اگر قرار است کودکی قبل از تولد تشخیص داده شود که ممکن است ناقص باشد، ‌با دادن مجوز شرعی سقط انجام شود.

وی ادامه داد که در زمینه اخلاق زیستی و آن‌چه که دنیا می‌شناسد، در اسلام و دیگر ادیان ابراهیمی، مبانی، مسائل و رویکرد‌های خوبی وجود دارد که متاسفانه هنوز به دنیا عرضه نشده است.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فن‌آوری با اشاره به آن‌که بخش سوم کنگره درمورد مباحث کاربردی است،‌ یادآورشد: بحث‌های مربوط به اخلاق در شبیه‌سازی سلول‌های بنیادی، تکنولوژی‌های نوین در کشاورزی، تکنولوژی‌های نوین در گیاهان و حیوانات تراریخت از جمله این مباحث است.

وی با بیان‌آنکه سازمان آیسسکو طی سال‌های 2008 و 2009 برگزاری کنگره را جزو برنامه‌های حمایتی خود قرار داده بود اما چون کنگره به تعویق افتاد نتوانست بیش از یکسال حمایت را داشته باشد، ابراز کرد: برگزاری دومین کنگره اخلاق زیستی همزمان با کنگره جهانی فلسفه به میزبانی ایران است که باید تقارن این دو کنگره را به لحاظ فکری و موضوعی به فال نیک گرفت.

در این نشست دکتر حسن نیا- دبیر اجرایی این کنگره نیز در سخنانی عنوان کرد: در زمان برگزاری دومین کنگره اخلاق زیستی،‌ پیشنهاد ایجاد دبیرخانه دائمی اخلاق زیستی برای اولین بار در کشورهای اسلامی در ایران ارائه می‌شود که با رویکرد به اخلاق زیستی و اعتقاد به خلقت، معنویت باب جدیدی را برای دنیا باز می‌کند و در حقیقت افتخاری برای ایران است.


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD