| |
پس از طی مراحل طولانی تدوین، کارشناسیهای متعدد و نظرخواهیهای وسیع و محدود مکرر در طول بیش از دو سال توسط انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران متن پیشنهادی طرح «تشکیل سازمان نظام زیستفناوری جمهوری اسلامی ایران» تهیه شد تا به عنوان طرح در مجلس شورای اسلامی تقدیم گردید.
دلایل توجیهی
زیست فناوری از جمله فناوری های نوین و راهبردی است که در جهان امروز به عنوان ابزاری قدرتمند برای دستیابی به توسعه پایدار به شمار می آید. زیست فناوری به دلایل متعدد از جمله ارزش افزوده بالا و کم بودن شکاف فناوری بین کشورهای پیشرفته و کشورهای در حال توسعه به شدت مورد توجه اقتصاد کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است. از این رو در حال حاضر برخی از کشورهای جهان سرمایه گذاری ها و برنامه ریزی های درازمدتی را برای بهره گیری از این حوزه انجام داده اند.
در کشور ما همواره سهم عظیمی از سرمایههای ملی کشور در بیش از هشت وزارتخانه در قالب آموزش، تحقیقات، و گسترش موسسات آموزشی و پژوهشی و صرف اجرای این پروژهها با هدف تولید محصولات حوزه فناوریهای نوین مرتبط با علوم زیستی و صنایع وابسته به آن میشود. برای بهرهبرداری مناسب از این حجم عظیم ثروت ملی، رعایت اصول فنی و استانداردهای کیفیت در طراحی و تولید فرآیندهای زیستی، محصولات رقابت پذیر و انتخاب دانش فنی برتر و استفاده از نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده از اولویت ویژه ای برخوردار است.
نظام زیست فناوری در حقیقت سازمان دهنده فعالیت های حرفه ای در زمینه زیست فناوری این و توزیع متناسب و عادلانه فرصت های کسب و کار و برای متخصصین این حوزه از طریق رتبه بندی اشخاص حقیقی و حقوقی است. این نظام علاوه بر تبیین یک تشکیلات منسجم و دارای مسئولیت در کشور از یک سو و نظارت بر امور جاری زیست فناوری از سوی دیگر و پیش بینی استفاده بهینه از توان نیروی انسانی مسلط بر فناوریهای زیستی نوین، به لزوم تدوین، آموزش و کنترل مقررات ملی زیستفناوری را به عنوان مجموعه اصول و قواعد فنی می پردازد، که با رعایت آنها در طراحی، محاسبه، اجرا، بهرهدهی مناسب، آسایش، صرفه اقتصادی و ثروت آفرینی لازم خواهد شد. نظام زیست فناوری همچنین دفاع از منافع مادی و معنوی تولید کنندگان، متخصصین و حتی مصرف کنندگان محصولات و خدمات زیست فناوری را بر عهده دارد.
چنین امر خطیری در کشورهای دیگر نیز به صور مختلف با بکارگیری شرکتهای ناظر، انجمنهای کشوری و یا سندیکاها و اتحادیه ها ساماندهی شده است. زیرا هم گستردگی کار در زمینههای مختلف زیستفناوری و نظارت بر آنها از عهده دولتها خارج است و هم هدایت و نظارت بر امور مربوط نیاز به تخصصها و فوق تخصصها را میطلبد. به عبارتی دیگر، انجام این امور (همچون پزشکی) قابل جمع در یک موسسه یا نهاد نیست و تنها از طریق جامعه متخصصین مربوط امکان پذیر است.
---------------------------
بسمه تعالی
طرح قانونی تشکیل سازمان نظام زیست فناوری جمهوری اسلامی ایران
مقدمه
سازمان نظام زیست فناوری به منظور تعیین روابط حرفه ای بین اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با زیستفناوری و توسعه و هماهنگی در برنامه ریزی و مدیریت و راهبری هماهنگ و نظارت بر فعالیت های مختلف در این رشته طبق شرایط معین شده در این قانون و آئین نامه های اجرائی آن تأسیس می شود. این سازمان غیرانتفاعی و مستقل بوده و تابع قوانین و مقررات حاکم بر مؤسسات غیرانتفاعی می باشد.
با تصویب این قانون ، اشتغال به امور مربوط به زیستفناوری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مستلزم عضویت در سازمان و داشتن صلاحیت حرفه ای است و نظارت بر استفاده از فناوریهای زیستی و اداره امور آن تحت نظارت متخصصین فن قرار می گیرد.
با توجه به اهداف مندرج در قانون، کارکردهای اصلی نظام زیست فناوری به طور خلاصه عبارتند از:
1. ارتقای دانش فنی، رشد و اعتلای اشتغال زائی زیست فناوری
2. توسعه منابع انسانی، بکارگیری و توانمند سازی دانش آموختگان
3. تسهیل ملاحظات نظارتی تخصصی و روان سازی مسائل حقوقی مربوط
4. تسهیل تجاریسازی زیست فناوری بویژه توسط بخش خصوصی با نظارت این نهاد مردمی
نظام زیست فناوری، رویکردی است که با اتکای به آن، تمامی فعالیتهای مؤثر بر تسهیل و ترویج زیست فناوری در یک چارچوب نظاممند ساماندهی میشود و کاستیهای هر بخش از نظام به صورت ساختارمند میتواند مشخص میشود. از منظر نهادینه شدن، وظایف کلیدی ستادها و مراکز سیاستگذار زیست فناوری ، در تدوین و یا هماهنگی سیاستها، پیادهسازی سیاستها و یا نظارت بر حسن اجرای کارکردهای چهار گانة فوق میباشد و کارامدی در چارچوب یک سازمان ملموستر و از بهره وری مناسبی هم برخوردار خواهد بود.
فصل اول - تعاریف
نظام زیست فناوری (بیوتکنولوژی) عبارت است از مجموعه قوانین، مقررات، آئیننامهها، استانداردها و تشکلهای علمی، حرفه ای و صنفی علوم زیستی که در جهت رسیدن به اهداف منظور شده در این نظام، تدوین و به مورد اجرا گذاشته میشود.
فصل دوم - اهداف
ماده 1- سازمان نظام زیست فناوری جمهوری اسلامی ایران که در این قانون " سازمان " نامیده می شود، یک سازمان غیر دولتی و مستقل است که به منظور تحقق بخشیدن به اهداف و انجام وظایف مقرر در این قانون تشکیل می گردد.
ماده ۲- اهداف سازمان عبارتند از :
الف. تحقق بخشیدن به اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.
1. بهره برداری از زیست فناوری به منظور رشد و اعتلای سلامت و رفاه جامعه در راستای توسعه پایدار کشور بر طبق اسناد بالادستی نظام.
2. رواج فرهنگ بهره برداری از فناوری زیستی و رشد آگاهی عمومی نسبت به آن.
3. ایجاد همگرایی متخصصان و اصناف ذیربط برای تحقق این اهداف.
ب. حمایت از حقوق بهرهبرداران
1. تضمین دسترسی همه مردم به محصولات، فرآورده ها و خدمات زیست فناوری در همه حوزههای اقتصادی از قبیل کشاورزی، منابع طبیعی، صنعت و پزشکی.
۲. ایجاد اعتماد عمومی نسبت به ایمنی، بهداشت، بهرهبرداری مناسب، آسایش، صرفه اقتصادی، حفظ و حراست از محیط زیست در جهت استفاده از محصولات زیست فناوری.
۳. حفظ و افزایش بهرهوری منابع مواد زیستی از سرمایههای مالی و پایه تولید بویژه در راستای حمایت از مردم به عنوان بهرهبرداران اصلی از دستآوردهای زیست فناوری.
۴. بالا بردن کیفیت خدمات مرتبط و نظارت بر حسن اجرای ارائه خدمات.
ج. حمایت از حقوق صنفی اعضای سازمان
1. کارآفرینی و ساماندهی توانمندیهای اعضاء و تهیه بانک اطلاعات متخصصین و فرصتهای سرمایهگذاری و توزیع عادلانه فرصتهای کشور در قالب یک ساختار کارآمد یکپارچه از بررسی، صدور مجوز، اجراء تا بازاریابی داخلی و خارجی.
2. تنسیق امور مربوط به مشاغل و حرفههای وابسته در بخشهای تولیدی و خدمات فنآوریهای زیستی.
3. ارتقای دانش فنی صاحبان حرفهها در بخش علوم زیستی.
4. وضع و پیشنهاد مقررات ملی زیست فناوری به منظور ایجاد، گسترش و توسعه بخش خصوصی.
5. تهیه و تنظیم مبانی قیمتگذاری دانش فنی، فناوری و خدمات و محصولات زیست فناوری.
فصل سوم - وظایف و اختیارات
ماده 3 -وظایف و اختیارات سازمان با توجه به اهداف فوق به شرح زیر است :
1. عضوگیری و سازماندهی افراد حقیقی و حقوقی و اصناف مربوط و رتبه بندی آنها.
2. مشارکت فعال در برنامه ریزی و تهیه طرح ها و لوایح مورد نیاز برای نظارت بر تولید و مصرف محصولات زیست فناوری و خدمات مرتبط.
3. تنظیم دستور العمل ها و آئین نامه های اجرایی لازم برابر قوانین و مقررات ابلاغی.
4. تعیین رتبه و حدود صلاحیت های تخصصی و صدور شماره نظام، پروانه کار و کارت عضویت برای اعضای حقیقی و حقوقی سازمان و ارجاع امور بنا به تخصص.
تبصره: شاغلین در حرفههای مرتبط ملزم به دریافت شماره نظام زیستفناوری میباشند.
5. نظارت بر حسن اجرای وظایف فنی و حرفهای اعضای سازمان و رسیدگی به تخلفات تخصصی اعضا که عنوان جرایم عمومی را نداشته باشند از طریق هیأت رسیدگی به تخلفات صنفی و مطابق تبصره ماده (19) و ماده (20) این قانون.
6. پشنهاد تعیین یا تجدید نظر در تعرفه های خدمات اعضا به مراجع ذیربط جهت تصویب.
7. تعیین ضوابط نظارتی خاص صنفی مربوط در خصوص معرفی محصولات و خدمات زیست فناوری.
8. برگزاری برنامه های باز آموزی و نوآموزی مستمر به طور مستقل ویا با همکاری وزارتخانه و سازمانهای ذیربط در جهت ارتقاء دانش فنی رشته های مرتبط .
9. اطلاع رسانی از طریق پایگاههای اطلاعاتی، انتشار نشریات حاوی آخرین دستاوردهای علمی و فنی و برگزاری همایش های تخصصی جهت ارتقاء سطح فعالیتهای اعضای سازمان .
10. حفظ و حمایت از حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی که به نحوی از خدمات این نظام بهره مند می شوند.
11. حمایت از حقوق صنفی اعضاء در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی.
12. ارائه خدمات کارشناسی حسب درخواست مراجع حقوقی و قضائی.
تبصره: سازمان موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ وصول استعلام، نظر مشورتی خود را به مراجع ذیربط اعلام نماید.
13. صدور مجوز مصرف محصولات زیست فناوری و پروانه تاسیس مراکز تولیدی و خدماتی مرتبط با زیست فناوری برابر مقررات و قوانین موضوعه.
14. اجرای وظایف محوله از سوی مراجع ذیربط.
15. انجام اموری که در راستای اهداف سازمان بوده و مغایرتی با قوانین و مقررات موجود کشور نداشته باشد.
فصل چهارم - شرایط عضویت
ماده ۴- کلیه اتباع ایرانی که دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد معتبر از سوی وزارت خانه های علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در یکی از رشته های اعلام شده بر اساس تبصره 1 باشند، می توانند به عضویت سازمان در آیند .
تبصره 1. جدول تخصصها و حوزه های اختیارات تخصصی هر ساله توسط هیات رسیدگی به صلاحیت تخصصی اعضاء به هنگام می گردد.
تبصره 2. اعضای سازمان همه ساله مبلغی را به عنوان حق عضویت به سازمان پرداخت خواهند نمود. میزان و نحوه وصول حق عضویت اعضا مطابق دستورالعملی خواهد بود که توسط شورای مرکزی سازمان تهیه می گردد.
تبصره 3، مخترعین و نوآورانی که اختراع آنان به طور مستقیم با زیستفناوری مرتبط باشد و به تأیید هیأت رسیدگی به صلاحیت تخصصی اعضا رسیده باشد نیز می توانند به عضویت سازمان در آیند.
تبصره 4، دارندگان مدرک کارشناسی که به مدت 3 سال به طور مستقیم درحوزه زیست فناوری سابقه کار داشته باشند، با تایید هیأت رسیدگی به صلاحیت تخصصی اعضا رسیده باشد نیز می توانند به عضویت سازمان در آیند.
ماده 5 -اعضای سازمان برای هر گونه اشتغال در حرفههای تخصصی مرتبط با زیستفناوری باید دارای پروانه سازمان باشند.
تبصره: اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی نیازی به اخذ پروانه سازمان ندارند.
فصل پنجم- ارکان و واحدهای تابعه
ماده ۶- ارکان و واحدهای تابعه سازمان به شرح زیر است :
الف - ارکــــان :
1. مجمع عمومی
2. شورای مرکزی
3. هیأت رسیدگی به صلاحیت تخصصی اعضا
4. هیأت رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلان
5. شورای مرکزی شعب در مناطق
6. هیأت بازرسان
ب - واحدهای تابعه :
به منظور تسریع و حسن انجام وظایف، بر اساس پیشنهاد شورای مرکزی سازمان و تصویب مجمع عمومی آن شعب منطقه ای یا استانی و واحدهای تابعه دیگر در سازمان تشکیل می شود که مطابق مصوبات مجمع عمومی و شورای مرکزی سازمان به امر رسیدگی به مسایل تخصصی و حرفه ای در منطقه یا استان خواهد پرداخت .
ماده ۷- مجمع عمومی: متشکل از تمام اعضای سازمان می باشد که حداقل یک بار در سال تشکیل جلسه می دهد.
تبصره: حسب ضرورت و بنا به تشخیص شورای مرکزی و یا با تقاضای حداقل دوسوم اعضای سازمان میتوان جلسات مجمع عمومی فوقالعاده داشت که وظایف همانند مجمع عمومی عادی را به انجام میرساند.
ماده ۸- وظایف و اختیارات مجمع عمومی:
1- انتخاب اعضای حقیقی اصلی و علی البدل شورای مرکزی سازمان.
2- تصویب آئین نامه ها و ضوابط پیشنهادی شورای مرکزی سازمان.
3- تعیین ترکیب، تعداد و شرح وظایف و دستور العمل های هیأت های رسیدگی به صلاحیت تخصصی و تخلفات صنفی و حرفهای شاغلان
4- بررسی گزارش عملکرد سالیانه شورای مرکزی سازمان و اعلام نظر نسبت به آن.
5- تعیین موسسه حسابرسی و بررسی بیلان مالی و حساب های سازمان و تصویب آنها.
6- انتخاب هیات بازرسان.
7- انتخاب روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهیهای سازمان.
ماده 9 - اعضای شورای مرکزی عبارتند از :
الف- نه نفر عضو حقیقی از میان اعضای سازمان که به طور مساوی از سه گرایش پزشکی و بهداشت، کشاورزی و منابع طبیعی و صنعت و محیط زیست از بین افراد صاحب نظر و صاحب تجربه در حوزه زیستفناوری توسط مجمع عمومی انتخاب می شود .
تبصره 1- در هر انتخابات 3 نفر از 3 گرایش مزبور نیز به عنوان اعضای علی البدل انتخاب می شوند.
تبصره 2- کاندیداها در انتخابات شورای مرکزی سازمان نمی توانند به عنوان عضو حقوقی از سوی وزراء یا رئیس قوه قضائیه به عضویت شورا معرفی شوند.
ب - یک نفر نماینده تام الاختیار از هر یک از وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنایع و معادن و جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست.
ت- یک نفر نماینده تام الاختیار از قوه قضائیه.
ث- دو نفر از نمایندگان تشکلهای علمی-تخصصی مرتبط که از وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز فعالیت گرفته اند.
تبصره۱: اعضای مذکور در بند الف توسط اعضای سازمان در مجمع عمومی و برای مدت 4 سال انتخاب می شوند و انتخاب اعضاء برای حداکثر دو دوره متوالی مجاز است.
ماده 10- جلسات شورای مرکزی با حضور دوسوم کل اعضای آن رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه با کسب حداقل دو سوم آرا اعضای حاضر معتبر و لازم الاجرا است.
ماده 11 -ریاست سازمان که مسئولیت اجرای مصوبات شورای مرکزی و اداره کلیه امور سازمان و واحدهای تابعه را به عهده دارد، یکی از اعضای حقیقی منتخب شورای مرکزی با درجه تحصیلی دکتری تخصصی است. که به روش زیر انتخاب و منصوب می شود:
الف – اعضای شورای مرکزی سازمان 3 نفر از اعضای حقیقی شورا را بدون ذکر اولویت به رئیس جمهور پیشنهاد می کنند.
ب – رئیس جمهور ظرف یک ماه حکم ریاست سازمان را برای یکی از آن سه نفر صادر نماید.
پ - عزل رئیس سازمان نیز به پیشنهاد شورای مرکزی و با تایید ریاست جمهوری خواهد بود .
ماده 12- نحوه انتخاب رئیس سازمان مناطق یا استانها: پس از سپری شدن هر دوره ۴ ساله، رییس سازمان مناطق یا استان توسط اعضای همان منطقه یا استان و از بین منتخبین شورای منطقه به مدت 4 سال انتخاب می شود و پس از تایید شورای مرکزی با حکم ریاست سازمان منصوب میگردد. پذیرش عزل ویا استعفای وی به پیشنهاد شورای منطقه با تایید شورای مرکزی و با حکم ریاست سازمان خواهد بود.
ماده 13 – وظایف و اختیارات شورای مرکزی سازمان:
1. اجرای دقیق وظایف مقرر در ماده (3) این قانون و نظارت مستمر بر حسن اجرای آنها از طریق رییس سازمان
2. نظارت بر عملکرد سایر ارکان، شعب و واحدهای تابعه
3. تشکیل هیأت های رسیدگی به صلاحیت تخصصی اعضا و رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلان
4. پیشنهاد رئوس برنامه های نظام، آئین نامهها و ضوابط مورد نیاز و اجرای آنها پس از تصویب مجمع عمومی
5. تهیه، تصویب و ابلاغ دستور العمل های اجرایی لازم .
6. رسیدگی به عملکرد شوراهای مناطق یا استان ها و تصمیمگیری در مورد انحلال آنها در صورت لزوم.
تبصره1. درصورت انحلال شورای منطقه یا استان باید ظرف مدت سه ماه انتخابات مجدد برگزار شود.
تبصره 2. در مدتی که هر یک از شوراهای منطقه یا استان به هر دلیلی منحل یا تعطیل باشد، وظایف محوله بر طبق صلاحدید شورای مرکزی سازمان مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
تبصره3. مسئولیت انعکاس اخبار و ارتباط با رسانه ها و اعلام مواضع سازمان بر عهده رئیس سازمان می باشد.
ماده 14- هیأت بازرسان:
1. هیأت بازرسان از سه نفر منتخب اعضای سازمان ترجیحا از سه گرایش مندرج در بند الف ماده 9 تشکیل می گردد که همزمان با انتخابات شورای مرکزی، انتخاب می شوند. وظیفه این هیأت، نظارت بر عملکرد سازمان و ارایه گزارش سالانه به مجمع عمومی براساس مفاد این قانون است .
2. انحلال شورای مرکزی به پیشنهاد هیأت بازرسان و با تصویب مجمع عمومی صورت می گیرد.
فصل ششم - انتخابات
ماده 15- تاسیس: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موظف است ظرف 3 ماه پس از ابلاغ این قانون، نسبت به تعیین هیأت پنج نفره و راه اندازی سازمان نظام زیستفناوری اقدام نماید . یک نفر نماینده از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر انتخاب و عملکرد این هیأت نظارت خواهد کرد.
ماده 16- انتخابات دوره ای: انتخابات برای اولین دوره حداکثر شش ماه پس از تصویب این قانون و تجدید آن برای دوره های بعدی سه ماه قبل از اتمام هر دوره و با تشکیل هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات انجام خواهد شد.
ماده 17- مدت فعالیت هر دوره شورای مرکزی و شوراهای مناطق سازمان چهار سال تمام است
تبصره 1 : شروع اولین دوره فعالیت شوراهای مذکور حداکثر دو هفته پس از پایان اعلام قطعیت یافتن نتیجه انتخابات خواهد بود. با آغاز فعالیت اولین شورای مرکزی، هیئت پنج نفره منحل می گردد.
تبصره 2 : شروع فعالیت دوره های بعدی شوراهای سازمان بلافاصله پس از پایان دوره قبلی است .
تبصره 3 : چنانچه در پایان دوره تشریفات انتخابات دوره بعدی به نحوی از انحا پایان نیافته باشد ، ارکان دوره قبلی تا حداکثر تا 6 ماه به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
تبصره4 : انتخابات شوراهای مناطق یا استانهایی که منحل شده باشد، حداکثر ظرف مدت سه ماه با هماهنگی هیأت مرکزی نظارت و با رعایت سایر مواد قانونی انجام می پذیرد.
ماده 18 - شرایط انتخاب کنندگان عبارت است از :
1. تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران .
2. عضویت در سازمان به استثنای دوره اول که صرفا با ثبت نام در فراخوان عضوگیری می باشد .
3. ساکن بودن در منطقه انتخاباتی در زمان انتخابات ( برای داوطلبین شورای منطقه یا استان ) به تأیید شورای منطقه یا استان
ماده 19- شرایط انتخاب شوندگان اعضای شورای مرکزی و شورای منطقه و هیأت بازرسان علاوه بر سنخیت تخصصی، عبارتند از:
1. تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران .
2. التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
3. نداشتن سوء پیشینه کیفری
4. عدم اشتهار به فسق و فساد اخلاق .
5. نداشتن پرونده محکومیت در هیأت رسیدگی به تخلفات صنفی و نیز عدم تخلف از اصول نظامنامه اخلاقی.
6. دارابودن حداقل سه سال سابقه عضویت در سازمان به استثنای دوره اول .
فصل هفتم - موارد متفرقه
ماده 20 - رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای: به منظور رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلین هیأت رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای در سازمان مرکزی و هیأت های بدوی در مناطق تشکیل می گردند.
ماده 21 - تخلفاتی که موجب محکومیت اعضای سازمان می شود عبارتند از :
1. تخلف از شؤون حرفه ای و صنفی به معنای عدول از اصول نظامنامه اخلاقی
2. عدم رعایت موازین شرعی و قانونی و مقررات دولتی و سهل انگاری در انجام وظایف قانونی .
3. متناسب با نوع تخلف و تکرار آن، حسب مورد متخلفین به مجازات های زیرمحکوم می گردند:
الف- تذکر یا توبیخ شفاهی هیأت رسیدگی به تخلفات .
ب- اخطار یا توبیخ کتبی با درج در پرونده شخص در هیأت رسیدگی به تخلفات .
ج- توبیخ کتبی با درج در نشریه سازمان و الصاق در تابلوی اعلانات سازمان .
د- محرومیت از اشتغال در حرفه تخصصی بیوتکنولوژی از سه ماه تا یک سال در محل اشتغال .
ه- محرومیت از اشتغال در حرفه تخصصی بیوتکنولوژی از یک تا پنج سال .
ز - محرومیت دایم از اشتغال در حرفه تخصصی بیوتکنولوژی در تمام کشور.
تبصره۱: در صورتی که تخلف مورد بررسی یکی از عناوین جرائم مندرج در قوانین کیفری باشد هیئت مکلف است مراتب را به همراه بررسی تخصصی به مراجع ذیصلاح قضائی ارجاع کند.
تبصره۲: در صورتی که فردی نسبت به رای هیات مرکزی شاکی باشد می تواند به دادگاه صالح شکایت کند.
ماده 22 - منابع مالی سازمان عبارتند از :
1. اعتبارات و دارایی های موجود سازمان .
2. حق عضویت سالانه اعضای سازمان .
3. موقوفات و هدایا و کمک های اعطایی دولت، موسسات و اشخاص حقیقی و حقوقی .
4. درآمد حاصل از فروش خدمات تخصصی اعم از آموزشی، پژوهشی، خدماتی، دانش فنی، مشاورهای، انتشارات، صدورپروانه ساخت و مانند آن.
5. درصدی از درآمد حاصل از خدمات تخصصی ارجاع شده به اعضاء، براساس دستورالعمل مصوب شورای مرکزی.
ماده 23- امور مالی و معاملاتی سازمان وفق مقررات کشور و بر اساس آئین نامه اجرائی پیشنهادی شورای مرکزی و مصوب مجمع عمومی سازمان می باشد.
تبصره : میزان و نحوه وصول حق عضویت سالانه اعضا مصوب شورای مرکزی خواهد بود .
ماده 24 - سازمان موظف است در موارد تصمیم گیری درباره نحوه صحیح ارایه خدمات تخصصی در هر یک از موسسات و سازمان ها با آن ها همکاری نماید.
ماده 25 - شورای مرکزی سازمان موظف است حداکثر ظرف سه ماه پس از تشکیل نسبت به تهیه آرم سازمان متناسب با حوزه تخصصی و ماموریت سازمان اقدام نماید .
ماده 26- از تاریخ تصویب این قانون کلیه قوانین و مقررات مغایر لغو می گردد .
|
|