فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


اخبار همایش سالانه دستاوردهای طرح‌های صنایع نوین
در تاریخ شنبه، ۰۳ بهمن ۱۳۸۸ توسط irbiotechnews

اخبار در همایش سالانه دستاوردهای طرح‌های صنایع نوین وزارت صنایع، مسوولان این وزارتخانه به بیان دستاوردها و مشکلات این بخش پرداختند که این خبر می توانید آنها را ملاحظه نمایید.
سید مجید هدایت ـ رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ـ در این همایش گفت: اگرچه محققان با همین حمایت‌های صورت گرفته راه‌های شگرفی را پیمودند، اما ما از کمبودها ناراحت هستیم. از این که اجرای طرح‌ها زمان می‌برد، ناراحتیم. از این‌که حجم بودجه کافی نیست، ناراحتیم. از این‌که ارتباطات ما برای انجام امور روان نیست، ناراحتیم. از انجام کارهای تکراری ناراحتیم، اما از این که ملت ایران دستاوردهای عظیمی داشته خوشحالیم و به امید آینده هستیم تا این روش‌ها را اصلاح کنیم.

وی در مورد بخش پزشکی مرتبط با صنایع نوین نیز گفت: در سری کارهای جدید در بیوتکنولوژی و عرصه‌های پزشکی شاهد پیشرفت‌های عالی هستیم که به طور قطع این حوزه‌، ‌حوزه‌ای جذاب و قدرتمند خواهد بود که امیدواریم فعالان در این حوزه به ارائه طرح‌های جدید مشغول شوند؛ ضمن آن که حمایت‌های خوبی نیز از آن‌ها به عمل خواهیم ‌آورد.

او با اشاره به این گفته مقام معظم رهبری که "باید بدانیم برای رسیدن به هدف چشم انداز 20 ساله نقشه جامع علمی ما چیست؟" سرمایه‌گذاری، حمایت قانونی از صنایع و به‌ویژه صنایع نوین و نهادسازی را سه نقش مهم سازمان‌های توسعه‌ای برشمرد.

وی با طرح این سوال که وزارت صنایع و معادن که به عنوان مجری طرح‌های صنایع نوین باید به این سه نقش به صورت کلان بپردازد، تاکنون چه کرده است؟ افزود: با 900 طرح دریافتی صنایع نوین و اجرای 30 طرح از آن سوالی که ایجاد می‌شود این است که آیا غایت فعالیت‌های یک وزارتخانه یا بخشی که مجری طرح صنایع نوین نام گرفته، این است؟ بخش خالی لیوان را هدف نگرفته‌ام، بلکه می‌خواهم یادآور شوم باید قدر موقعیت‌هایی که وجود دارد را بدانیم.

معاون وزیر صنایع ومعادن که در همایش سالانه دستاوردهای طرح‌های صنایع نوین سخن می‌گفت، مولفه‌های اصلی برای توسعه صنایع پیشرفته در این دوره را جایگزینی نگاه استراتژیک به جای نگرش کوتاه مدت در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله کشور، شناسایی روندهای صنعتی و انتخاب زمینه‌های مناسب و هدفمند سرمایه‌گذاری در صنایع پیشرفته، برنامه‌ریزی برای ایجاد و توسعه طرح‌ها و تدوین دانش فنی قابل سرمایه‌گذاری، تامین و مدیریت منابع سرمایه‌ای در صنایع پیشرفته، سرمایه‌گذاری و ایجاد صنایع مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته و انتقال دانش فنی در حوزه‌های استراتژیک و دارای مزیت‌های نسبی کشور برشمرد.

مجری طرح‌های صنایع نوین و صنایع مبتنی بر فناوری‌های برتر، مهم‌ترین هدف حمایت وزارت صنایع و معادن و سازمان گسترش و نوسازی صنایع از بسترهای پژوهش‌ را همکاری ارگان‌های ذیربط موثر و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در راستای تدوین ملی توسعه صنایع نوین کشور دانست و از افزایش توان رقابت‌پذیری در عرصه جهانی، هدایت دانش و نوآوری با گستره تولید صنعتی، نفوذ فناوری‌های نوین به صنایع متعارف و انتقال فناوری‌، تبادل متقابل تجربیات در دو عرصه نظری و علمی، گسترش پژوهش‌های کاربری و ایجاد تعمیم روحیه خودباوری در تولید و به‌کارگیری دانش روز حمایت از قطب‌های علمی دانشگاه‌ها، ایجاد کنسرسیوم‌هایی در حوزه صنایع پیشرفته با مشارکت بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری در جهت دهی بخش خصوصی در راستای توسعه و ایجاد پار‌ک‌های توسعه علم و فناوری مبتنی بر نیازهای صنایع پیشرفته و مورد نیاز کشور به عنوان دیگر اهداف نام برد.

او خاطرنشان کرد: آن چه که در سال 1389 مورد بحث است، نه برنامه پنج ساله و نه افق 1404 بلکه تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذای در صنایع پیشرفته و تعریف بسته‌های مشخص از پروژه‌های مربوط به هر یک از اولویت‌ها، فراخوان عمومی از متخصصان و محققان برای ارائه پیشنهاد پروژه و حمایت از پروژه‌های پیشنهادی در حوزه صنایع نوین در راستای سند چشم‌انداز خواهد بود که آینده کوتاه مدت را مدنظر دارد.

رئیس هیات عامل ایدرو از مشارکت در تهیه سند توسعه صنایع نوین و تهیه الزامات اجرایی آن به تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری با توجه به صنایع نوین و اسناد بالادستی برنامه‌ها و اسناد تدوین شده در ستادهای تخصصی فعال به تعریف بسته‌های پروژه‌ای در حوزه‌های مختلف صنایع نوین، تهیه مدل مطلوب همکارین با مراکز تحقیقاتی و پژوهش با صنایع فعال و هماهنگی و هم‌افزایی هرچه بیشتر سازوکارهای حمایتی ایدرو و طرح‌های صنایع نوین برای افزایش موفقیت‌های کمی و کیفی در طی کردن مسیر ایده به مقصود در صنایع نوین به عنوان راهبردهای آینده نام برد.

وی در ادامه به آسیب‌شناسی در این زمینه پرداخت و با طرح این سوال که افراد در حوزه تحقیقات با چه موانعی رو به رو هستند؟ گفت: هنوز پروژه‌های ما در راستای نیازمندی‌های صنعتی کشور نیست. اگرچه دانشجو ارشد و دکترای ما راحت‌تر از گذشته نیازمندی‌های صنعت را پیدا می‌کند و روی آن به کار می‌پردازد، اما آیا این یک الزام است که در مقاطع ارشد و دکترا باید پروژه‌های صنعتی کشور انجام شود؟ این بحث‌هایی که آیا مقاله‌های ما به درد ISI و چاپ در مجلات و مشارکت در حل مشکلات می‌خورد یا نه باید از صنعت خارج شود.

او مشخص نبودن محیط و محل انجام کارها و سازوکارهای هدایتی را از دیگر آسیب‌ها برشمرد و افزود: باید ببینیم دیگران چه کارهایی کرده‌اند؟ آیا مدل‌هایی که داریم کافی و بومی است؟ امروز محققان ما برای رسیدن به یک پارک فناوری که زیرمجموعه دانشگاهشان است، چه فاصله‌ای را باید طی کنند؟ در این حوزه ما هم به عنوان بخشی از توسعه صنعت و صنایع نوین و تحقیقات باید بیشتر از این وقت بگذاریم و محیط‌ها را با کمک ستادهایی که در کشور تشکیل شده و همچنین وزارت علوم و تحقیقات که بر این حوزه تسلط بیشتری دارد و باید برنامه‌های بیشتری داشته باشد، به مشارکت بگذاریم.

هدایت با بیان این‌که امروز مدل‌های موفقی وجود دارد که باید آن‌ها را بومی‌سازی کرد، افزود: اگر مشکلات رفع نشود، نمی‌توان بعضی از موازی کاری‌ها را جلو ببریم. عددی مثل زیر 20 میلیارد تومان که در برنامه‌ 1388 برای صنایع نوین آورده شده بود، نمی‌تواند همه مشکلات سرمایه‌گذاری مورد نیاز را رفع کند. با عددی کمتر از 20 میلیارد تومان دریافت حداقل 900 طرح چگونه می‌تواند به اهداف رسید. از طرف دیگر در مورد منابع و زمان‌ها مدیریت خوبی را انجام نمی‌دهیم، در حالی که در مدل‌ مورد نظر، فضای کاری باید در کنار دانشگاه باشد تا استاد و دانشجو زمان خود را از دست ندهد.

او با بیان این‌که در کشورهای همسایه ما هیچ کس در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد نمی‌تواند پروژه‌هایی را که خارج از صنعت است، ارائه دهد و باید در کشور ما نیز این گونه عمل شود، ادامه داد: باید در مراکز پارک‌های علم و فناوری‌، ‌صنایع ممتاز آن منطقه یا کشور به عنوان یک شعبه حضور داشته باشد، چرا که صنایع پروژه‌ها را تعریف می‌کنند و در واقع ترکیبی از صنایع و دانشگاه‌ و فعالان این عرصه صاحبان این پارک هستند و در ادامه باید مدیریتی باشد که امکانات را در اختیار آنها قرار دهد و بتواند در توسعه و بازاریابی محصولات و ایجاد شرکت‌هایی که این پارک‌ها را اداره کند، کمک کند.

وی افزود: با این شرایط استاد و محقق پول کافی دریافت می‌کند و این‌که در چند شرکت کار کند، دیگر ملاک نیست و تمام وقت خود را روی یک پروژه متمرکز می‌کند.

معاون وزیر صنایع و معادن گفت: امروز بیش از هر روز دیگر نیاز به بازنگری روش‌ها داریم. قطعا سطح بودجه و امکانات مورد نظر توسعه می‌یابد و تا جایی که ارتباطات ما اجازه دهد، با مراکز صنعتی نزدیک‌تر می‌شویم، ولی در نهایت این‌ها کافی نیست. صنایع نوین با این گستردگی، فکر و فضا و همکاری جدید را می‌طلبد.

------

علیرضا شکوهی - معاون طرح و برنامه‌های سازمان طرح‌های صنایع نوین وزارت صنایع ومعادن - در همایش سالانه دستاوردهای طرح‌های صنایع نوین اظهار داشت: طرح‌های صنایع نوین، همزمان با برنامه توسعه پنج ساله سوم از سال 1377 و در پی تمرکز و سازماندهی امور صنعت و معدن و با هدف برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای ایجاد و توسعه صنایع نوین در وزارت صنایع و معاون تعریف شدند.

او گفت: با مرور چالش‌های گذشته و شناسایی نقاط ضعف و قوت موجود و به منظور تقویت و سرعت دهی به جریان توسعه فناوری‌های برتر و با توجه به توانایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در مدیریت طرح‌های توسعه‌ای، از ابتدای سال گذشته این طرح‌ها تحت هدایت ایدرو قرار گرفت.

وی افزود: در حال حاضر این طرح‌ها در مجموعه‌ای با نام طرح‌های صنایع نوین اداره می‌شوند که شامل طرح ایجاد مناطق ویژه استقرار صنایع مبتنی بر فناوری‌های برتر در جوار قطب‌های علمی - صنعتی کشور، طرح کمک به توسعه صنایع نوین، طرح کمک به توسعه نوآوری در بخش صنایع پیشرو و طرح ارتقای سطح فناوری صنایع الکترونیک و صنایع نوین است.

وی درباره طرح ایجاد مناطق ویژه استقرار صنایع مبتنی بر فناوری‌های برتر در جوار قطب‌های علمی صنعتی کشور این گونه توضیح داد: در خط مشی‌های اجرایی قانون برنامه چهارم علاوه بر تصویب لایحه قانون تجارت، لایحه حقوق مالکیت فکری و وضع قوانین جدید مورد نیاز، ایجاد نهاد سرمایه‌گذاری خطرپذیر و کمک به شکل گیری آن در بخش خصوصی و ایجاد مناطق ویژه صنایع مبتنی بر فناوری‌های برتر در جوار قطب‌های علمی صنعتی کشور و ایجاد شهرک‌های فناوری در مکان‌های مناسب نیز تعریف شده است. بر اساس پیش‌بینی‌های این طرح مقرر است مناطق خاص استقرار صنایع مبتنی بر فناوری‌های برتر در استان‌های با قدرت دانشگاهی و صنعتی بالا ایجاد شود که در مرحله اول استان‌های فارس، همدان،‌ خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی و تهران انتخاب شده و مطالعات ایجاد مناطق فوق یا امکان سنجی مناطق موجود در قالب پروژه اول است.

شکوهی درباره طرح کمک به توسعه صنایع نوین گفت: این طرح به منظور ایجاد بستر مناسب برای شکل‌گیری و توسعه بخش خصوصی و کارآفرینی در صنایع نوین به اجرا گذاشته شده است. مشخصه اصلی صنایع نوین ارزش افزوده بالا، متکی بودن به نیروی انسانی متخصص و تحصیل کرده و تحت تاثیر قرار دادن سایر بخش‌های تولید از طریق افزایش بهره‌وری است.

وی ادامه داد: توسعه صنایع نوین علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بالا موجب توسعه فناوری و ارتقای بهره‌وری سایر بخش‌های تولیدی در کشور نیز می‌شود. وجود نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص ایرانی در داخل و خارج از کشور، وجود بازارهای رو به رشد داخلی و منطقه‌ای، پتانسیل تولیدی کشور و فعالیت‌های نوآورانه و خلاقانه از نقاط قوت و فرصت‌های موجود در حوزه صنایع نوین در کشور است.

معاون طرح و برنامه‌های سازمان طرح‌های صنایع نوین وزارت صنایع ومعادن گفت: این طرح در چارچوب کمک‌های فنی و اعتباری به طور عام و سرمایه‌گذاری خطرپذیر به طور خاص درصدد تامین منابع مالی لازم تامین نقدینگی برای شکل‌گیری شرکت‌های جدید و توسعه شرکت‌های موجود و تازه تاسیس از طریق اعطای تسهیلات حمایتی، اعطای وام‌های کم بهره و با اقساط بلند مدت است.

-----

سرپرست طرح های نوین نیز در همایش سالانه دستاوردهای طرح‌های صنایع نوین با بیان این که در یک سال گذشته سعی کردیم با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها ارتباط برقرار کنیم، افزود: اگردر حوزه صنایع نوین یا پیشرفته بخواهیم حرکت کنیم، باید به سمت پژوهش‌های کاربردی برویم که این کار با تحقیقات و توسعه مراکز فعال پژوهشی و تحقیقاتی قابل انجام است.

وی افزود: ما باید دانش فنی مورد نیاز صنایع نوین را بومی کنیم که برای این کار مدیریت، تعیین اولویت‌ها و تامین بودجه لازم ضروری است.

او طرح‌های صنایع نوین را در ایجاد ارتباط بین دانشگاه وصنعت موثر دانست و گفت: ما وقتی از 850 طرح حدود 120 طرح را که امکان کاربردی و تجاری سازی آن بیشتر است را مصوب کردیم، باعث تشویق همه مجموعه‌ها شد که این پروژه‌های مصوب از مجموعه‌های مختلف دانشگاهی و پژوهشگاهی مانند جهاد دانشگاهی یا شهرستان‌های کشور است.

خرسند در خصوص اشتغال زایی نیز گفت: برای افزایش اشتغال زایی، وزارت صنایع باید به صنعتی روی آورد که سودآور باشد و در حال حاضر صنعتی سود آور است که سراغ فناوری‌های نوین رفته باشد؛ ضمن آن که باید حلقه استفاده از نیروهای انسانی را گسترش دهیم.

او با اشاره به نقش مراکز رشد و پارک‌های فناوری به عنوان حلقه های واسط در پیشبرد اهداف افزود: سازمان گسترش و نو سازی صنایع ایران باید این نقش را به خوبی ایفا و در مکانیزم‌های حمایتی خود اعمال کند.


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD