فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


شش رمز موفقیت یک تجارت پایدار در بیوتکنولوژی
در تاریخ شنبه، ۲۶ دی ۱۳۸۸ توسط irbiotechnews

اخبار مهم در این مقاله که به قلم سه مدیر برجسته اروپایی در حوزه مدیریت بیوتکنولوژی و سرمایه گذاری مخاطره پذیر به نام های فرانسیسکو دروبرتیس، رومن فلک و ورنر لانثالر نگاشته شده و در نسخه الکترونیکی نیچر کارآفرینی درج شده است، تلاش شده تا عوامل اصلی داشتن یک تجارت موفق در عرصه بیوتکنولوژی ارائه شود.

عناصر اصلی برای داشتن یک شرکت موفق چیست؟
هر یک از شرکت های بیوتکنولوژی در نوع خود منحصر به فرد هستند چرا که موسسین آنها هر یک دیدگاه ها، استراتژی ها و اهداف خاص خود را دارند، دانش و فناوری راهبری هر شرکت خاص همان شرکت بوده و هر شرکتی با عوامل خارجی و ریسک های متعدد و متفاوتی روبرو می باشد. حال سوالی که در اینجا مطرح می شود آن است که "با این اوصاف، آیا شرکت های موفق خصوصیات یکسانی دارند؟"

پاسخ به این پرسش مثبت است! از دید نویسندگان این مقاله، مسلما موفقیت و پایداری سیستم در ابتدا منوط به علم و دانش است ولی در ادامه 5 عامل دیگر یعنی مدیریت، قدرت انطباق، تنظیم وقت، مکان و سرمایه نیز باید مدنظر قرار بگیرد.

مدیریت: گروه کاری مناسب و صحیح
برای موفقیت هر تجارتی وجود یک گروه کاری قوی، با تجربه و با ثبات ضروری می‌باشد. موسسین موفق بیش از آنکه روی فناوری و یا محصول سرمایه گذاری کنند، بر روی نیروهای کاری خود سرمایه گذاری می کنند؛ زیرا یک گروه کاری خوب و مناسب برنامه های کاری خود را به نحو شایسته، مناسب و با توجه به اهداف اصلی شرکت هدایت می کنند. همچنین در ابتدای کار مشخص نیست که کدام محصول و یا سرویس می تواند موفق شود، لذا یک مدیریت مناسب می تواند حصول موفقیت را تضمین نماید.
برای ارزیابی یک سرمایه گذاری ریسک پذیر، هیئت موسسین و گروه های راهبری موارد زیر را در نظر می گیرند:

مشخصات: اعضای یک گروه موفق افرادی هستند که انعطاف پذیر، پرانرژی، متعهد، مصمم، با انگیزه و کارگشا باشند. گروه کاری که دارای چنین خصوصیاتی باشد در کنار رهبری مناسب می تواند سبب پیشرفت شرکت و انجام پروژه های برجسته گردد.

کارمندان: وجود کارمندان با انگیزه که با حداکثر توان خود کار می کنند، سبب پویایی سیستم می شود. همچنین لازم است تا مدیریت پذیرای فکرها و پیشنهادات جدید (که توسط کارمندان مطرح می شود) باشد.

تجربه: یک مدیریت خوب و مناسب با موقعیت های (داخلی و خارجی) مثبت و منفی زیادی روبرو می شود، که برخورد مناسب و به موقع با هریک از آنها می تواند ضامن موفقیت سیستم باشد.

شبکه ها: یک گروه مدیریتی مناسب باید دارای ارتباطات منسجم داخلی در کلیه بخش ها (مالی، اطلاعات، استراتژیک و ...) باشد.

موفقیت: یک گروه مدیریتی که دارای سوابق موفقی باشد راحتتر و بیشتر می تواند سرمایه جذب کند. شایان ذکر است چنین گروهی عوامل موفقیت یک شرکت و نحوه راهبرد یک شرکت موفق را به خوبی می شناسد.

اگر 20 شرکت از موفق ترین شرکت های بیوتکنولوژی آمریکا و اروپا را در نظر بگیرید، متوجه می شوید که همگی دارای موارد فوق الذکر میباشند.

همچنین یک گروه مدیریتی مناسب و موفق باید سازگار با شرایط بوده و از شکست ها درس بگیرند و نا امید نشوند. دوعامل دیگر که نقش کلیدی در راهبرد یک تجارت موفق دارند عبارتند از:

1. کیفیت ایده اولیه تاسیس در هر شرایطی باید ثابت و استوار باشد.

2. موسسین و بنیانگذاران اولیه باید همواره حضور داشته و شرکت را در طی فراز و نشیب ها هدایت کنند. همچنین ممکن است در شرایطی نقش و مسوولیت های این افراد تغییر کند ولی روحیه و شور و شوق اولیه تاسیس همواره باید در مرکز توجه و کار وجود داشته باشد.
در این خصوص می توان به شرکت آکتلیون در بازل سوییس اشاره کرد که حتی پس از گذشت سالیان متمادی، موسسین و بنیان گذاران شرکت در راهبری آن نقش دارند. شرکت آکتلیون یک شرکت دارویی است که در دسامبر 1997 به عنوان یک شرکت با ایده تولید دارو به شکلی نوآورانه و با استفاده از فناوری های جدید بنیان گذاری شد.

عدم پذیرش تغییرات = مرگ سیستم
یکی از دلایل عمده شکست شرکت های بیوتکنولوژی آن است که این شرکت ها تصور می کنند بهترین افراد را استخدام خواهند کرد و بیشترین درآمدزایی را با همان برنامه و طرح اولیه خود خواهند داشت. این در حالی است که فقط چند شرکت خاص نظیر ژنزایم بدین صورت بودند. ژنزایم یک شرکت بیوتکنولوژی است که در سال 1981 در ماساچوست تاسیس شد. امروزه این شرکت دارای بیش از 11000 کارمند در سراسر دنیا با بیش از 80 شعبه در 40 کشور می باشد. این شرکت نخستین بار با ایده تولید داروهای آنزیمی مورد نیاز در بیمارانی که کمبود آنزیم های حیاتی را دارند-با استفاده از مهندسی ژنتیک- تاسیس شد. این شرکت در حال حاضر بیش از 14 نوع دارو تولید می‌کند.

اکثر شرکت های موفق دیگر تغییرات زیادی نسبت به اولین روزهای تاسیس خود داشته اند. محصولات و یا فناوری های اصلی و اولیه آنها کنارگذاشته شده و یا از اولویت تولید خارج شدند و نوع تولیدات آنها، با تغییر بازار مصرف و نیاز مصرف کنندگان تغییر نموده است. به عنوان مثال می توان به شرکت آمژن در کالیفرنیا اشاره کرد. این شرکت با ایده اولیه درآمد زایی با استفاده از دی.ان.ا نوترکیب و مهندسی ژنتیک تاسیس شد ولی چندسال بعد با تولید اریتروپوئتین به درامد بیلیونی رسید.

همچنین در این خصوص می توان به شرکت میلنیوم در ماساچوست می توان اشاره کرد که در ابتدا به عنوان یک شرکت ژنومیکس تاسیس شد ولی با خرید شرکت لوکوسیت و سرمایه گذاری روی خطوط تولید داروهای مربوط به سرطان، بیماری های التهابی و خود ایمنی، به یک شرکت بزرگ و موفق دارویی تبدیل شد.

موسسینی که می خواهند شرکت های موفق و پایدار باشند، می دانند که در طول کار ممکن است الگوی تجارت خود را به نوعی تغییر دهند. مسلما تغییر الگوی کار، ممکن است کمی مشکل و حتی از تاسیس شرکت نیز سختتر باشد ولی همین تغییرات، نقاط عطف و محوری در تاریخچه شرکت خواهد شد.

گروه کاری موفق گروهی است که اهداف کار را کاملا متوجه شده باشد، نسبت به آنها متعهد باشد، قابلیت پایان بخشیدن پروژه های ناموفق را داشته باشد و بتواند با درس گرفتن از اشتباه ها و شکست ها، در مسیر صحیح قدم بردارد.

تنظیم زمان: پیش بینی آینده
برخی از افراد به اشتباه معتقدند که همه چیز به شانس افراد بستگی داشته و تنظیم زمان واژه بی مفهومی بوده و امکان برنامه ریزی وجود ندارد. در صورتی که اگر ذهنی باز و نقطه آغاز صحیح داشته باشید، تنظیم زمان به راحتی امکان پذیر است. به عنوان مثال اجرای پروژه ژنوم انسان موج جدیدی ایجاد کرد و شرکت هایی که دو یا سه سال قبل از به ثمر رسیدن پروژه تاسیس شدند، به خوبی توسط بازار حمایت شدند. همچنین در اوایل دهه 90 به تولید آنتی بادی ها توجه خاصی نمی شد ولی از سال 98 به بعد تولید و استفاده از آنها بسیار مورد توجه قرار گرفت. پس می بینیم که تنظیم زمان عامل بسیار مهمی بوده و انجام صحیح آن می تواند نوید بخش موفقیت باشد.

موسسین و گروه های مدیریتی موفق دارای دید بازی بوده و قادر به پیش بینی وضعیت توسعه صنعت (یا یک بخش خاص) در چند سال آینده آن هستند. برای داشتن یک شرکت موفق همواره باید دید رو به جلو و آینده نگر داشت. مثال بارز این موضوع شرکت روشه است. شرکت روشه در اکتبر 1896 توسط فریتز هافمن لا روشه در بازل سوییس تاسیس شد. ار همان ابتدا موسسین پایه کار را بر مبنای نوآوری و جهانی شدن بنا نمودند. این شرکت در حال حاضر مواد دارویی و تشخیصی متعددی تولید می کند. این شرکت در آینده ای نزدیک در موقعیت بسیار خوبی قرار خواهد گرفت چرا که چندین سال پیش دو تصمیم عاقلانه و آینده نگرانه ای توسط گروه مدیریتی آن گرفته شد که این دو تصمیم عبارت بودند از ارائه مواد بیولوژیک (همچون آنتی بادی ها) و تشخیصی به طور عمده. علت این تصمیم گیری آن بود که چند سال پیش مدیران شرکت پیش بینی می کردند که این موارد رشد چشمگیری درصنعت آینده خواهند داشت و در حقیقت امروز شرکت روشه از تصمیمات صحیح خود در گذشته استفاده می کند.

مکان: انتخاب آگاهانه
انتخاب مکان صحیح استقرار شرکت نکته بسیار مهمی است. شما ممکن است تصور کنید استقرار شرکت در یک نقطه خوش آب و هوا در حومه شهر بهتر است چرا که آرامش منطقه به کارمندانتان امکان نوآوری و فکر بهتر را می دهد، این در حالی است که مسافت زیاد سرمایه گذاران را به انجام سرمایه گذاری بی میل می کند. اگر در انتخاب مکان استقرار به نکات ساده اما ظریفی که در ادامه به آن اشاره خواهد شد توجه کنید، می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

شرکت های بیوتکنولوژی بنا به دلایل زیادی باید در نزدیکی شرکت هایی که قبلا تاسیس شده اند باشند. ایجاد چنین قطب هایی فواید زیادی دارد که از فواید آن، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. به شرکت ها این توانایی را می دهد تا در کنار هم در راستای استراتژی صنعت کار کرده و با هم موفق شوند.

2. محیطی فراهم خواهد شد که نخبگان تراز اول به سمت آنها جذب خواهند شد.

3. امکان تلفیق توانایی ها را در پی خواهد داشت. اکتشافات مهم و توسعه های علمی همواره برخواسته از تقارب افکار و نظرات مختلف بوده اند.

چنین قطب هایی، امروزه در مناطق محدودی از دنیا مثل منطقه خلیج سانفرانسیسکو و محور بوستون/کمبریج در آمریکا وجود دارند. در اروپا چنین قطب هایی کمتر وجود دارند که از بین آنها می توان به مثلث طلایی انگلستان (آکسفورد، کمبریج و لندن)، بازل/زوریخ در سوییس، مونیخ/ مارتینشراید در آلمان و منطقه مدیکون ولی در سوئد و دانمارک اشاره کرد.

شرکت های بیوتکنولوژی بیش از سایر تجارت های مرتبط با فناوری های جدید ارتباط تنگاتنگی چه در ابتدا و چه در ادامه کار با موسسات علمی دارند. اکثراً فناوری های حساس در مراکز علمی کشف و توسعه می یابند. در نتیجه ارتباط بین صنعت و مراکز علمی می تواند منبع اصلی ایده های نو باشد. همچنین گاهی اوقات دانشگاه ها نیز نیروی کار اولیه شرکت های بیوتکنولوژی را به صورت اساتید مشاور، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویان فوق دکترا فراهم می کنند. این افراد با شرکت در تحقیقات دید بازتری پیدا کرده و می توانند ایده های اقتصادی ارائه دهند.

سرمایه و منابع مالی
کشف یک دارو و تولید و توسعه آن نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد. شرکت ها برای شروع کار نیاز به صدها میلیون دلار سرمایه دارند و متاسفانه همین مسئله در ابتدا شرکت ها را بسیار آسیب پذیر می کند. هر چه شما سرمایه اولیه (که عموما یک سرمایه گذاری مخاطره پذیر محسوب می شود) را زودتر بتوانید برگردانید شانس موفقیتتان بیشتر شده و مورد مناسبتری برای سرمایه گذاری از سوی سرمایه گذاران دیگر محسوب می شوید.

------------------------------------------------------------------------------------------------------
مدیریت
گروهی باید ساخت که روشنفکر بوده، دیدگاه های متعالی مشترک و صداقت داشته باشند، همچنین موسسین باید در راهبری شرکت نقش طولانی مدتی داشته باشند.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
توانایی انطباق
دیدگاه های خود را در نظر داشته باشید ولی آمادگی ایجاد هرگونه تغییری را در برنامه های خود نیز داشته باشید.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
تنظیم وقت
هفت سال دیگر، بازار به کجا خواهد رسید؟ این سوالی است که باید پاسخ آن را بدانید.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
مکان
انتخاب مکانی با دسترسی بالا بسیار حائز اهمیت است.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
سرمایه
جذب سرمایه گذار از روز اول کار.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
دانش
مطمئن باشید که دانش شما هم سطح دانش جهانی است ولی فراموش نکنید که دانش به تنهایی نمی تواند متضمن ایجاد یک شرکت موفق باشد.
------------------------------------------------------------------------------------------------------

جمع بندی
یک شرکت بیوتکنولوژی پایدار با ترکیب صحیح مدیریت، منابع مالی، تنظیم زمان، مکان مناسب و سازگاری ایجاد می شود. برای یک شروع خوب باید موقعیت های مناسب را شناخت و روی آنها سرمایه گذاری کرد. به عنوان مثال، هیچ گاه روی تولید دارویی که تولید آن خیلی به موفقیت نزدیک نیست انرژی نگذارید، بلکه تلاش کنید تجارت منحصر به فردی ایجاد کنید که بر مبنای یک دانش صحیح و با دیدی رو به جلو باشد به نوعی که بتواند بازار را در چند سال بعد به تسخیر درآورد. بدین ترتیب سرمایه گذاران تمایل بیشتری به سرمایه گذاری روی شرکت شما پیدا می کنند زیرا با رعایت موارد ذکر شده شما خطرات احتمالی سرمایه گذاری را به حداقل رسانده اید.
با در نظر گرفتن این عوامل به علاوه دید آینده نگر، روحیه کارگشایی، مدیریت خوب، شور و شوق وهدایت صحیح می توان یک شرکت بیوتکنولوژی موفق داشت.

نوشته: آرزو متقی
ویرایش: کسری اصفهانی


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD