فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


پیشنهادهای انجمن بیوتکنولوژی
در تاریخ چهارشنبه، ۰۲ دی ۱۳۸۸ توسط irbiotechnews

سرویس خبری متمم سند ملی زیست فناوری جمهوری اسلامی ایران

سند ملی زیست فناوری مصوب 1384 هیئت وزیران حاصل تعامل بیش از 4 سال کلیه دستگاههای اجرایی، دانشگاهها و موسسات پژوهشی، سازمان های غیر دولتی، بخش خصوصی و پژوهشگران و متخصصان مستقل بوده است. این سند با توجه به اجماعی که برای اجرای آن وجود داشته در دولت نهم نیز به تایید رسیده بود. لذا ساختار شورای عالی پیش بینی شده در آن به اجرا درآمده و با وجود انحلال شورای عالی و تبدیل آن به ستاد توسعه زیست فناوری اعتبارات مورد نیاز اجرای طرح (اگرچه کمتر از منابع پیش بینی شده در سند) به ستاد یاد شده و واحدهای ذیربط اختصاص یافت. اکنون که قریب به 5 سال یعنی یک دوم دوره اجرای کامل سند از زمان تصویب آن می گذرد انجمن های علمی و به ویژه انجمن بیوتکنولوژی کشور هیچگونه نیازی به ایجاد تغییرات اساسی در آن مشاهده نمی‌کند. آنچه باید در این مرحله صورت گیرد بررسی نقاط قوت و ضعف "اجرای" این سند و احصای کامل علل عدم توفیق برخی اهداف پیش بینی شده در آن است.
شرکت کنندگان در همایش های مورخ ۸۸/۹/۵ و 25/9/88 ایجاد هرگونه تغییر در این سند و به ویژه تقلیل اهداف پیش بینی شده در آن یاتعویق زمان تحقق آن به مدت 5 سال را نپذیرفته و رای مشورتی خود را بر اجرای بدون کم و کاست این سند اعلام کردند.
به هر تقدیر، ضمن تاکید مجدد بر ضرورت عدم در سند ملی زیست فناوری مصوب هیئت دولت و تاکید مجدد بر اجرای بی کم و کاست این سند، اصرار دارد این تغییرات با بهره گیری از نظرات ابراز شده متخصصین امر و شرکت کنندگان در همایش های یاد شده و نظرات مکتوب دریافتی از سایر دستگاهها و انجمن های علمی ذیربط در حداقل ممکن به رفع ابهام ها و در مورادی جزئی به منظور ارتقای آرمان ها و اهداف پیش بینی شده در سند محدود شود. بدین ترتیب، این اصلاحات باضافه موضوعات جدید به صورت متمم و بدون دستخوردگی در متن سند ملی زیست فناوری ارائه می‌شود.

متمم ۱- در شمول سند ملی زیست فناوری، اصطلاح” فرآورده ها” کالا و خدمات زیست‌فناوری را نیز در بر می گیرد.

متمم2- دستیابی به اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در سند مصوب پس از ارتقای اهداف آن به شرح زیر تغییر می‌کند:
اهداف کوتاه مدت تا پایان سال 1390
اهداف میان مدت تا پایان برنامه پنجم.
اهداف بلند مدت تا پایان برنامه ششم.

متمم 3- افزودن بندهای زیر یا ارتقای بندهای موجود در سند ملی مصوب به شرح زیر:

ذیل شاخص های تعیین اهداف کلان توسعه زیست فناوری در کشور بند زیر افزوده می‌شود:
8- بهره گیری ازتمامی توانمندی های ملی.

ذیل الف) اهداف کوتاه مدت (تا پایان سال 1390) بندهای زیر افزوده می‌گردد:
۱۷- تدوین و بکارگیری ضوابط و دستورالعمل های ملی در زمینه تضمین کیفیت محصولات (شامل خدمات و کالا)اضافه گردد.زیست فناوری .
۱۸- ارایه راهکارها برای تدوین قوانین حمایتی در راستای توسعه بخش خصوصی.
۱۹- تلاش در جهت افزایش صادرات فرآورده ها و محصولات زیست فناوری به میزان حداقل3 درصد محصولات (کالا و خدمات) زیست فناوری تولید شده در داخل کشور.
۲۰- تدوین قوانین و ضوابط مالی تسهیل کننده تحقیقات و تولیدات فعالیت های زیست فناوری .
۲۱- تدوین آیین نامه ها و شیوه های اجرایی سیاست های راهبردی زیست فناوری مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی.
۲۲-تشکیل و حمایت از مرکز ملی ذخائر ژنتیکی و زیستی ایران .

ذیل ب) اهداف میان مدت ( تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور- پایان سال 1393) بندهای زیر افزوده می‌گردد:
اصلاح بند 3- افزایش نسبت نیروهای انسانی فعال در زیست فناوری به کل جمعیت کشور، از 50 نفر در میلیون، به حداقل 200 نفر در میلیون تغییر پیدا کند.
اصلاح بند 4 - افزایش تعداد بنگاههای خصوصی و تعاونی زیست فناوری کشور به تعداد حداقل 500 بنگاه با اشتغالزایی مستقیم و 15000 نفر نیروی انسانی و با رشد سالیانه ۲۰ درصد بر مبنای تعداد بنگاه‌های موجود در سال قبل
اصلاح بند 6- افزایش از حداقل3 گیاه به "حداقل 5 گیاه تراریخته" در کشور تغییر پیدا کند ر جهانی .جمعا به مساحت حداقل یک درصد سطح زیر کشت جهانی کل محصولات تراریخته
بند 12- ایجاد بانک ملی زیستی (پورتال ملی بیوانفورماتیک)
بند 13- دستیابی و بکارگیری فناوری زیستی برای تولید سم و کود بیولوژیک جهت کاهش مصرف کود و سموم شیمیائی به میزان حداقل 30 درصد تولید کل انواع شیمیایی آنها.
14-دستیابی و بکارگیری دانش فنی و روشهای زیست فناوری در تولید سوخت های زیستی و انرژی در راستای کاهش مصرف سوخت های فسیلی و ارتقای شرایط محیط زیست.
ذیل ج) اهداف بلندمدت (تا پایان برنامه ششم توسعه کشور- پایان سال 139۸) بندهای زیر افزوده می‌گردد:
بند ۱۰- فراهم آوردن زیر ساختهای لازم جهت اشتغال حداقل 95 در صد از دانش آموختگان زیست فناوری در داخل کشور
اصلاح بند ۵- ایجاد زمینه های لازم برای توسعه و گسترش فعالیت شرکتهای خصوصی و تعاونی بخش غیر دولتی زیست فناوری به تعداد حداقل 1000 واحد تا پایان برنامه در راستای اصل 44 قانون اساسی.

ذیل راهبردهای ساماندهی نظام مدیریت زیست فناوری بندهای زیر افزوده می‌گردد:
۴-۱- ایجاد سازمان نظام زیست فناوری به منظور تعیین روابط حرفه ای بین اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با زیست فناوری
1-۵- توجه به شایسته سالاری بویژه ارتباط تخصصی و سوابق فعالیت های علمی و مدیریتی در انتصاب مدیران مرتبط با زیست فناوری.
1-۶- توسعه زیست فناوری در مناطق مختلف کشور بایستی بر اساس نیازهای محلی و طبق یک طرح زمان بندی شده باشد.
1-۷- تصویب و به روزرسانی قوانین و مقررات تسهیل کننده تجاری سازی فناوری های زیستی (مشتمل بر کالا و خدمات)


ذیل 2- راهبردهای زیست فناوری در بعد اقتصادی.
در ادامه بند 3- تاکید بر اصل 44 قانون اساسی اضافه می‌شود.

ذیل ب) راهبردهای تامین و توسعه نیروی انسانی بندهای زیر اضافه می شود:
12-۲- ایجاد و توسعه رشته های تحصیلی میان رشته ای مورد نیاز ذیربط در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
۲-13- فراهم سازی بستر و تمهیدات قانونی لازم جهت امکان تبادل قانونمند و منظم اعضای هیئت علمی کلیه مراکز تحقیقاتی زیست فناوری کشور و دانشگاهها در زمینه های تخصصی زیست فناوری از جمله در قالب فرصت های مطالعاتی و دوره های پسا‌دکتری.

ذیل ج) راهبردهای توسعه زیر ساخت و پشتیبانی بندهای زیر اضافه می شود:
3-19- بسترسازی برای ایجاد و توسعه فعالیت شرکت های خصوصی و تعاونی زیست فناوری
3-20- ایجاد شبکه ملی اطلاعات زیست فناوری
3-21- اتخاذ تمهیدات و ساز و کارهای اجرایی مورد نیاز جهت حمایت از ایجاد و توسعه مراکز رشد و پارک های علمی و فناوری.
3-22ـ تدوین یک نظام جامع حقوقی زیست فناوری.
3-23- ساماندهی و هماهنگی بین مراکز ذخائر ژنتیکی و زیستی کشور.

در ذیل د) راهبردهای دستیابی به فناوری زیستی بندهای زیر اضافه می شود:
4-3- راه اندازی مراکز علمی و پژوهش و فناوری بین المللی.
4-4-حمایت از توسعه و ایجاد پارک ها و مراکز رشد زیست فناوری در چارچوب برنامه جامع توسعه پژوهش و فناوری در زیست فناوری.
4-5-تقویت مشارکت بخش خصوصی در فعالیتهای پژوهشیو توسعه فناوری.

در ذیل و) راهبردهای صنعتی و تولیدی بندهای زیر اضافه می شود:

6-4- بسترسازی برای افزایش تولیدات محصولات و ارتقاء سهم بازار خدمات و فرآورده های زیستی.
6-5- حمایت از ایجاد خوشه های صنعتی در حوزه زیست فناوری.
6-6- حمایت از تولیدات داخلی زیست فناوری در مقابل فراورده های مشابه وارداتی از طریق وضع تعرفه و بخشودگی های مالیاتی.

در ذیل ز) راهبردهای تقویت بخش خصوصی تجارت و بازار بندهای زیر اضافه می شود:

7-5- حمایت از همکاریهای بین المللی به منظور توسعه بازار فرآورده های زیست فناوری.
7- 6- اعمال تعرفه های گمرکی بر واردات محصولات خارجی
7- 7- معافیت کامل مالیاتی شرکتهای زیست فناور حداقل به مدت 20 سال از تاسیس آنها
7- 8- بستر سازی در استفاده از فرصتهای خصوصی سازی در راستای اصل 44 قانون اساس
7- 9- حمایت از تشکیل و توسعه سازمان نظام زیست فناوری کشور
7-10- بنگاه های بازاریابی خصوصی محصولات زیست فناوری تولیدی داخل.
7-11- حمایت از ایجاد اعتبار تجاری سازی (براندسازی) برای محصولات زیست فناوری تولیدی داخل.
7-12- استفاده از پتانسیل اتاق های بازرگانی و کنسولگری های ایران در خارج از کشور جهت صادرات محصولات زیست فناوری تولید داخل.
7-13- انجام فعالیت های ترویج و فرهنگ سازی عموم مردم در ارتباط با محصولات زیست فناوری.
7-14- پشتیبانی از طرح های تامین یا تولید تجهیزات و مواد اولیه برای تولید محصولات زیست فناوری و رائه خدمات مربوط.

متمم ۴- تغییرات در تشکیلات اجرایی سند به شرح زیر می باشد:

۱-ستاد توسعه بیوتکنولوژی تحت نظر معاونت علم و فناوری جایگزین شواری عالی زیست فناوری می شود.

۲-کمیته نظارت اجرای سند متشکل از افراد ذیل تشکیل می شود:
الف- نماینده معاونت علم و فناوری
ب- دبیر ستاد توسعه زیست فناوری
پ- ۳ نفر از اساتید دانشگاه ها با حکم معاون علم و فناوری
ت- ۳ نفر از نمایندگان انجمن های بیوتکنولوژی، ژنتیک و ایمنی زیستی ی با معرفی انجمن های یاد شده و باحکم معاون علم وفناوری
ث- ۳ نفر از نمایندگان بخش خصوصی با معرفی سازمان نظام بیوتکنولوژی (تا زمان تصویب آن به معرفی سندیکا) و با حکم معاونت علم و فناوری

۳- وظایف کمیته نظارت اجرای سند به شرح زیر می باشد:
الف- بررسی گزارش مکتوب پیشرفت سالانه اجرای سند که توسط رئیس ستاد ارائه می شود.
ب- نظارت مستمر بر فعالیت های ستاد توسعه زیست فناوری.
پ- تدوین گزارش ارزیابی پیشرفت سالانه مبتنی بر ضعف ها و قوت های اجرای سند و ارائه آن به هیئت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی.
ت- پیشنهاد راهکارهایی برای رفع موانع اجرایی شدن سند.

در انتها پیشنهاد می گردد : چشم انداز انتهای برنامه ششم به سند موجود اضافه شود.


Copyright© 2005-2021, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD