فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


رییس انجمن بیوتکنولوژی: واردات میلیاردی پشت نقاب تولید
در تاریخ سه شنبه، ۱۴ تیر ۱۳۹۰ توسط kasra

ملبوبی
رئیس انجمن بیوتکنولوژی کشور ضمن اعتراض به برخی سیاست‌های نادرست در حوزه غذا و داروی کشور، خواستار برخورد جدی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، وزیر جهاد کشاورزی و دستگاه قضایی با عوامل پنهانی واردات نهاده های کشاورزی و دارو شد که ریشه‌کنی تولید داخلی را هدف گرفته‌اند.

دکتر محمدعلی ملبوبی، رییس انجمن بیوتکنولوژی، تصریح کرد: طی چند سال اخیر و در سایه تلاش و کوشش خستگی‌ناپذیر پژوهشگران، محققان و دست‌اندرکاران حوزه سلامت شاهد رشد چشمگیر و خیره‌کننده در حوزه‌های مختلف بیوتکنولوژی بوده‌ایم. در میان شاخه‌های مختلف بیوتکنولوژی، بخش دارویی و تجهیزات، گوی سبقت را از دیگران ربوده است. در حال حاضر بالغ بر 62 درصد بازار جهانی به فرآورده‌های بیوتکنولوژی پزشکی تعلق دارد که ایران نیز در این چرخه جایگاه ویژه‌ای را به دست آورده است. حال آنکه موفقیت این بخش در کشور ما دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها سیاست‌های تشویق‌آمیز و پیشروانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد. حمایت بی‌دریغ وزرای پیشین از این تکنولوژی موجب رشد و تعالی صنعت دارویی کشور شده است. به طوری که امروز شاهد جلوگیری از خروج سالانه 170 میلیون دلار ارز از کشور هستیم. رشد تعداد پذیرفته‌شدگان دوره‌های دکترا (بالغ بر 100 نفر در سال) در این رشته موجب جلوگیری از مهاجرت دانشجویان به خارج شده و رشد انتشار مقاله در این رشته در 10 سال گذشته قابل مقایسه با دیگر رشته‌های علوم پایه کشور بوده است.

در حالی که با توجه به حمایت‌های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از تولید فرآورده‌های دارویی بیوتک در کشور، بزودی شاهد کسب رتبه برتری در تولید داروهای بیوسمیلار خواهیم بود. البته کسب این موفقیت منوط به همکاری سازمان غذا و داروی کشور می‌باشد. این در حالی است که به رغم کارشکنی‌های علنی شرکتهای بین‌المللی، داروهای بیوتک ایرانی به بازارهای بین‌المللی راه یافته است. بدون شک دشمنان نیز نمی‌تواند به هیچ عنوان شاهد این موفقیت‌ها باشد، پس همچنان به مبارزه پنهان و آشکار خود ادامه می‌دهد. به طور مثال، متأسفانه به تازگی شاهد حمایت‌های بی‌سابقه از ورود داروها بیوتک از کشور آرژانتین هستیم که مشابه آن در داخل تولید می‌گردد. قابل توجه است که بیش از 140 داروی بیوتک در جهان تولید می‌شود، ولی متأسفانه همان چند قلمی که در کشور تولید می‌گردد در خط اول واردات قرار گرفته اما این بار پشت نقاب تولید داخل.

متأسفانه واردکننده های دارو رقابت را با داروهایی آغاز نموده‌ که از مرحله تولید پروتئین تا انتها در کشور تولید می‌گردد. پرواضح است که هدف آنها نابودی صنعت داخل می‌باشد چرا که در تاریخ همکاری‌‌های شرکت‌های بین‌المللی، هیچ شرکتی سابقه انتقال تکنولوژی کامل به یک کشور جهان سوم را در کارنامه خود نداشته است. چه بسا پس از موفقیت در به تعطیلی کشاندن تولید واقعی داخل، کارخانه‌های مجازی خود را متوقف و بخش غذا و داروی ما را وابسته محض به واردات نمایند.

این شرکت‌ها پشت نقاب ظاهر فریب و به ظاهر تولید داخل وارد عرصه شده و می‌شوند و در عمل پشتوانه تکنولوژی و نیروی انسانی هم برخوردار نمی‌باشند و متأسفانه سازمان غذا و داروی کشور در این ارتباط هشیارانه و ملی عمل نمی کند.

مشابه چنین موضوعی در بخش کشاورزی در زمینه کود‌های آلی و زیستی و همچنین عوامل کنترل زیستی اتفاق افتاده است. با وجود پتانسیل بسیار بالای تولید و توانمندی فناورانه کشور، شاهد واردات انبوه مواد شیمیایی یا حتی مواد آلی و زیستی هستیم که نه توجیه اقتصادی و نه توجیه علمی دارد. به تازگی زمزمه تولید محصولات خارجی در کارخانه‌های داخلی به قیمت توقف محصول داخلی و با بهانه‌های کیفیت و مانند آن مزید بر علت شده‌اند. این در حالی است که ضجه تولیدکنندگان داخلی برای ایجاد فضای مناسب و آزمایش کیفیت محصولات آنها سالهاست که به گوش مسئولین و سازمان‌های مربوط را آزرده کرده است.

جالب آن که اخیرا به بهانه شکستن تحریم و داشتن توانایی خرید علیرغم میل آمریکا (!)، شاهد واردات بی رویه کودها و سموم شیمیایی هستیم که عمدتا با قیمت‌های بالا و هزینه نمودن حیثیت ملی صورت می گیرید. این روش درست مقابله نمودن با تعهدی است که کارآفرینان سال گذشته در حضور مقام معظم رهبری نمودند تا با بهره گیری از توان ملی تحریم‌ها را دور بزنند.

حال سؤال اینجاست چنانچه این شرکت‌ها قصدی جز تضعیف تولید را دارند، چرا به طرف تولید 120 دارویی که در کشور بدون متولی است روی نمی‌آورند؟ به طور قطع این شرکت‌ها برای ریشه‌کنی داروهایی تولید داخل کمر بسته‌اند که امید است در سال «جهاد اقتصادی» بتوانیم در جبهه تولید علیه واردات و همچنین دشمنی که خود را پشت ماسک تولید داخل استتار کرده پیروز و سربلند باشیم.

منبع:‌روابط عمومی انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD