فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


خبر فوری: کشفی انقلابی در ژنتیک
در تاریخ شنبه، ۱۳ آذر ۱۳۸۹ توسط kasra

اخبار مهم
ناسا اعلام کرده بود یک کنفرانس خبری ویژه برگزار می کند اما خبرهایش چند ساعتی زودتر لو رفت. به نظر می رسد ناسا شکل جدیدی از حیات روی زمین کشف کرده که از نظر ساختار زیستی و ژنتیکی با چیزی که بشر تا به حال می شناخته متفاوت است.

دانشمندان در دریاچه ای به نام ‏ ‏Mono Lake ‏ در کالیفرنیای آمریکا نوعی باکتری کشف کرده اند که دارای DNA با ساختاری متفاوت است. چیزی که تا به حال در حد تئوری مطرح بوده اما حالا کشف شده است. این باکتری در ساختار دی ان ای خودش به جای فسفر از آرسنیک استفاده می کند. ‏

تمام موجودات زنده روی زمین از ۶ ماده اصلی تشکیل شده اند: کربن، هیدورژن، نیتروژن، اکسیژن، فسفر و گوگرد. تمام موجودات این کره از کوچکترین باکتری گرفته تا انسان و یک نهنگ بزرگ در دریا از یک ساختار ژنتیکی یکسان استفاده می کنند و DNA همه ساختاری مشابه دارد. ‏

‏اما این باکتری متفاوت بوده و قوانین فعلی را شکسته است. در DNA این باکتری آرسنیک وجود دارد، چیزی که کاملا غیرممکن به نظر می آمده است. این کشف همانقدر که برای زیست شناسان فوق العاده است، برای ناسا هم بسیار با اهمیت محسوب می شود چرا که درک ما را از حیات تغییر میدهد و امکان پذیر بودن حیات را در سیاره های دیگر مشخص می کند چرا که حالا می دانیم ممکن است شکل حیات در جاهای دیگر به گونه ای دیگر تعریف شده باشد. ‏

بر اساس این خبر، دانشمندان ناسا موفق به کشف جانداری شده اند که می تواند در محیطی که هیچ جاندار دیگری در آن شانس حیات ندارد، به زندگی ادامه دهد، کشفی که می تواند شانس تکامل حیات را در سیاره های دیگر افزایش دهد.

این موجودات که دانشمندان از آن به عنوان حیاتی عجیب یاد می کنند قادرند در آرسنیک رشد کرده و حتی این ماده را در دی ان ای خود ترکیب کنند. این در حالی است که آرسنیک یکی از سمی ترین موادی است که تا کنون شناخته شده است. این ماده معمولا مسیرهای متابولیکی را مختل کرده و امکان ادامه یافتن حیات طبیعی را غیر ممکن می کند.

اما این میکروب های جالب که در گل و لای اعماق دریاچه ای در کالیفرنیا کشف شده اند، نه تنها می توانند در محیط های آرسنیکی به بقای خود ادامه دهند بلکه این ماده شیمیایی را به بخشی از ساختار مولکولی خود تبدیل می کنند.

گفته می شود این کشف می تواند بر وجود حیاتهای فرا زمینی استدلال داشته باشد زیرا نشان می دهد حیات بسیار سازگار پذیرتر از چیزی است که در گذشته تصور می رفت و حتی می تواند در سخت ترین شرایط نجات پیدا کند.

دانشمندان دانشگاه آریزونا می گویند در صورتی که چیزی بر روی زمین می تواند کاری به این میزان غیر عادی و به دور از انتظار انجام دهد، اکنون زمان آن فرارسیده تا دریابیم حیات از چه توانایی های دیگری برخوردار بوده که انسان از آن بی خبر مانده است.

زمانی که دانشمندان درباره حیات سخن می رانند به استفاده از مفهوم "حیات به شکلی که ما می شناسیم" گرایش دارند زیرا حیات بر اساس ساختارهای بیولوژیکی پایه گذاری شده که تنها بر روی زمین وجود دارند. اما برخی دیگر از متخصصان باور دارند که احتمال وجود حیاتهای دیگر، حیات غیر عادی، نیز در دیگر نقاط جهان هستی وجود دارد.

با این همه کشف جدید از فرضیه ای پشتیبانی می کند که احتمال کشف سیاره های همسایه زمین از جمله مریخ و ماه و دیگر اجرام کیهانی در سامانه خورشیدی را غیر ممکن نمی داند.

تمامی گونه های شناخته شده حیات نیازمند 6 عنصر بنیادین هستند: کربن، هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن، فسفر و سولفور که بخشهای اصلی و سازنده دی ان ای، پروتئین و چربی ها به شمار می روند و بدون آنها حیات هرگز شکل نمی گرفت.

اما جاندارانی که به تازگی کشف شده اند از توانایی غیرعادی در جذب فسفر از ارسنیک برخوردارند. دانشمندان با استفاده از ردیابهای رادیواکتیو ارسنیک را پس از اینکه به بخشی از ساختار حیاتی سلولی جاندار از جمله غشای سلول، پروتئین و دی ان ای تبدیل می شد تحت نظر گرفته و موفق به کشف این رفتار شدند.

باکتری های جدید با نام Halomonadaceae در اعماق دریاچه مونو در نزدیکی کالیفرنیا کشف شده اند، دریاچه ای که به شدت شور و مملو از آرسنیک است. دانشمندان دریافتند در زمانی که پای بقا در میان باشد این جاندار از توانایی دوگانه ای برای نجات خود برخوردار است.

در واقع این موجود در حالت معمولی زندگی عادی را در پیش گرفته و از فسفر موجود در مولکولهای خود استفاده می کند اما هر موقع که نیاز پیش بیاید می تواند به مدل حیات غیر عادی روی آورده و از آرسنیک برای ادامه حیاتش استفاده کند.


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD