فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


تفاوت‌های زن و مرد از دیدگاه علم ژنتیک
در تاریخ یكشنبه، ۰۶ آذر ۱۳۸۴ توسط Admin

مقالات آموزشی شاید از دیدگاه سیاسی تفاوت ادراکی میان زنان و مردان نادرست باشد، اما محققان علم ژنتیک نشان داده‌اند که در قلمرو حیوانات، نرها و ماده­ها دید بسیار متفاوتی نسبت به جهان دارند.
مگس­های سرکه­ نر و ماده، همانند مردان و زنان، رفتار کاملاً متفاوتی را بویژه هنگام جفت‌یابی، نشان می‌دهند. مگس سرکه نر به هنگام جفت­یابی با حرکت دادن بال­ها و شکم خود آوایی ایجاد می‌کند و تا جلب توجه جنس ماده آنرا ادامه می‌دهد. اما با وجودی که نرها و ماده­ها متفاوت به نظر می‌آیند (و بسیاری از ما هم کاملاً متفاوت می‌اندیشیم)، بینی، گوش­ها و چشم­هایمان به طور یکسانی عمل می‌کنند. آیا اینطور نیست؟

“Bruce Baker” یکی از ژنتیک­دانان دانشگاه Stanford می­گوید:

اکنون ما دریافته‌ایم که در سطح ملکولی، اندام­های جنسی مگس های سرکه آنها بطور یکسان عمل نمی‌کنند و این امر می‌تواند باعث شود تا نرها و ماده ها جهان را بطور یکسان حس نکنند.“ Baker و تیم تحقیقاتی او به علت رفتارهای حیوانات، مخصوصاً رفتار غریزی آنان از جمله لانه سازی پرندگان و یا رفتار طاوس نر در هنگام جفت یابی، پی برده‌اند. او می‌گوید: ”ما علاقه مند بودیم تا به اتفاقاتی پی ببریم که در طی رشد و نمو جانداران می‌افتد و آنان را به انجام این­گونه رفتارهای جالب و زیبا قادر می‌سازد.“

آنها موفق به کشف ژنی شدند که تمام حرکات دقیق مگس سرکه نر در هنگام جفت یابی از حس بویایی و چشایی گرفته تا آوایی که برای جفت مورد نظر خود تولید می‌کند را تحت کنترل دارد. براساس گزارش آنان در مجله ی Nature ، با انتقال یک ژن از حدود 14000 ژن موجود در کل DNA مگس سرکه نر عادی به مگس ماده، آن را به خواستگاری از سایر مگس های ماده قادر ساختند. انتقال این ژن که “Fruitless” نام دارد توسط Baker و Dev Manoli با همکاری دانشگاه Brandeis و دانشگاههای ایالت Oregon انجام شد. آنها قبلاً نشان داده بودند این ژن که به طور طبیعی در دستگاه عصبی مگس نر فعال است برای تمام جنبه های جفت یابی نر اهمیت دارد.

Baker می‌گوید: ”آنچه را که ما هنگام روشن کردن این ژن در مگس ماده مشاهده نمودیم درست شبیه رفتاری بود که مگس نر بطور طبیعی با داشتن این ژن از خود نشان می‌دهد. این ماده ها همانند نرها رفتار کرده و مانند نرها جفت یابی کردند.“

نتایجی که آنان بدست آوردند نشان می‌دهد که تنها یک ژن می‌تواند تعیین کننده باشد که چگونه نرها و ماده ها یکدیگر را تشخیص دهند و پاسخ های متفاوتی به محرک­های جنسی بدهند. برای مشاهده اینکه این ژن در کجای مگس فعال می‌شود، آنها ژن جفت یابی را به ژن دیگری متصل ساختند که با تولید پروتئین موجب درخشندگی در تاریکی می‌شد.

Baker می‌افزاید: ”سپس ما توانستیم با مشاهده ی سلولهای فلورسانت سبز در مغز و سایر اندام­ها به جاهایی پی ببریم که این ژن فعال بود. ما دریافتیم که زیرمجموعه ای از سلول­ها در هر اندام حسی که این ژن وجود داشت در نوع نر عمل می‌کرد و نه نوع ماده. این موضوع در حقیقت بدان معنی است که نسبت به محرک­های محیطی (یا همان اطلاعات حسی که برای روابط جنسی مهم اند) نرها و ماده ها دنیا را بطور متفاوتی درک می‌کنند. همین امر موجب می‌شود تا چشم­ها، گوش­ها، بینی، زبان و حس لامسه‌ نر با ماده متفاوت باشد“. او می‌گوید اگر چه اندام­ها یکسان عمل می‌کنند اما نباید پنداشت که عملکرد آنها در ابعاد ملکولی نیز یکسان است. این کشف در مگس ها بطور حتم این نظریه جالب را قوت می‌بخشد که ممکن است انسان­ها نیز همانند مگس ها دارای اندام­های حسی مشابه ولی با عملکردهای متفاوت باشند. البته این امکان نیز وجود دارد که این نظریه در انسانها صادق نباشد.

به گفته این پژوهشگر، تنها راه مطمئن شدن از درستی یا نادرستی آن، تحقیق کردن روی انسان­ها است.


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD