فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


جلسه اعضای هیئت مدیره انجمن با وزیر جهاد کشاورزی
در تاریخ یكشنبه، ۲۷ دی ۱۳۸۸ توسط irbiotechnews

سرویس خبری در ابتدای این جلسه که مهر ماه امسال برگزار شد، آقای دکتر ملبوبی رئیس انجمن به معارفه اعضای هیئت مدیره پرداختند و پس از آن گزارشی از برگزاری ششمین همایش ملی بیوتکنولوژی ارائه دادند.

رییس انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران در ادامه به موضوع سند ملی توسعه زیست فناوری اشاره کرده و تصریح کردند: در حال حاضر افرادی به عنوان نماینده وزارت جهاد کشاورزی، اهداف این وزارتخانه در بیوتکنولوژی را در سند ملی زیست فناوری تغییر می دهند، به عنوان مثال در برنامه میان مدت و درازمدت بیوتکنولوژی رهاسازی سه گیاه تراریخت و هر کدام 5% سطح زیر کشت کشور مورد نظر بوده است که این موارد در حال تغییر است. وی در ادامه نقش این وزارتخانه را بحث ایمنی زیستی هم در بعد گیاهان تراریخت و هم حیوانات تراریخت مهم برشمرد.

رییس انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی افزود: با وجود متخصصین و پژوهش‌های فراوان در بیوتکنولوژی کشاورزی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور، از ظرفیت موجود استفاده نمی شود. وی به سه دلیل اصلی برای این مشکل اشاره نمود:
1- عدم شناخت اهمیت بیوتکنولوژی کشاورزی در جامعه سنتی آن؛
2- ناکارآمدی مراکز مجوزدهی (National Regatory) برای تولیدات بیوتکنولوژی دامی و گیاهی؛
3- افراد غیر بیوتکنولوژیست یا شبه بیوتکنولوژیست در راس امور هستند که احاطه کافی به موضوع ندارند، لذا شاهد اعلام تصمیمات غلط و یا مشاوره های غلط هستیم.

دکتر ملبوبی افزود: ما همواره انتظار داشتیم و داریم وزارت کشاورزی هر از گاهی یک گیاه تراریخت را رهاسازی کند و همچون وزارت بهداشت در کشاورزی نیز بزرگداشت این افتخارات ملی را داشته باشیم.

آقای دکتر مدرسی، رییس انستیتو پاستور ایران، در ادامه تصریح کرد: ما باید قبل از آنکه مثل مسئله هسته ای جلوی ما را بگیرند، قبل از قوی شدن بحث خلع سلاح بیولوژیک (BWT) باید خودمان را در بیوتکنولوژی قوی کنیم. لذا مسئله زمان مطرح است.
آقای دکتر بمبئی عضو هیات مدیره انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی، در ادامه با اشاره به اینکه تولید ناخالص ملی ایران حدود یک هفتم آمریکا می باشد، افزودند: چرا قیمت گوشت گرانتر از آمریکاست با وجودی که نیروی کار ارزان تر و حامل های انرژی ارزانتر است. چرا در مسائل دامی، واکسن، آنزیم ها و موارد مشابه را می توانیم تولید کنیم ولی متوقف است و نمونه خارجی آن به جای 5000 تومان به قیمت 25000 تومان وارد می شود و هزینه آن به تولید کننده و مصرف کننده تحمیل می شود. این مباحث جنبه امنیت غذایی دارد.

آقای دکتر جلالی با اشاره به حضور 500 مقاله بیوتکنولوژی کشاورزی از 1100مقاله همایش ششم بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی تاکید کردند که پتانسیل ما در بیوتکنولوژی کشاورزی بسیار زیاد است.

در ادامه جلسه سایر اعضا اشاره داشتند که مسلما جهان غرب از دستیابی ما به فناوری های هسته ای، نانو و بیوتکنولوژی خوشحال نیست. حال اگر ما اجازه ندهیم این پیشرفت ها ادامه یابد با دشمن خود همکاری کرده ایم. البته در بخش سلول های بنیادی با حمایت مقام معظم رهبری به خوبی پیش رفته ایم. باید در جهان علمی، روابط علمی باشد و مسائل جناحی نبایستی تاثیرگذار باشند. همچنین حفظ شئون اعضای هیئت علمی لازم و غیر آن موجب دلسردی است.

آقای دکتر خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی، در ادامه این جلسه اظهار داشتند: تولیدات کشاورزی در طول سال‌های انقلاب از 25 میلیون تن به 100 میلیون تن رسیده است در حالی که جمعیت دو برابر شده است. اما کشاورزی ما متاسفانه در بهترین حالت، نیمه صنعتی است. مثلا 8 میلیون هکتار کشت آبی است که در برخی موارد نحوه آبیاری مربوط به قرن ها پیش است. نیاز به تحول بزرگی در کشاورزی کشور هست. در قرن 21 هنوز دیدگاه های ما در بخش کشاورزی خیلی سنتی است. در جهان پیشرفت علم و انفجار اطلاعات، اگر ما به فکر استفاده از نوآوری ها نباشیم خیلی عقب می مانیم. البته ممکن است اختلاف نظرها در جامعه علمی باشد ولی باید اجازه دهیم هردو گروه موافق و مخالف فضای فعالیت خود را داشته باشند.
وی در ادامه افزود: قبل از انقلاب من در رشته پزشکی بودم، بنا به خواسته امام خمینی (ره) خاک شناسی خواندم و سپس اقتصاد کشاورزی و بالاخره اقتصاد منابع خواندم. امام خمینی (ره) فرمود کشاورزی باید محور اقتصاد کشور باشد و اگر یک چرخ کند بچرخد، همه ماشین با سرعت آن حرکت می کند. لذا تخصیص بهینه منابع در کشاورزی، سهم بیشتری در چرخه اقتصاد ما دارد.


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD