فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


گزارش برگزاری کارگاه آموزشی «ایمنی زیستی محصولات تراریخته»
در تاریخ یكشنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۷ توسط kasra

اخبار
کارگاه آموزشی «ایمنی زیستی محصولات تراریخته» روز دوشنبه 30 مهر 1397 با حضور حدود 70 نفر از اعضای هیأت علمی و دانشجویان مقطع تکمیلی، در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در قزوین برگزار شد.

در این کارگاه، اساتید مجرب ایمنی زیستی کشور به عنوان مدرس حضور داشته و درباره موضوعات مختلفی از جمله وضعیت جهانی محصولات تراریخته، ارزیابی مخاطرات احتمالی محصولات تراریخته، پایش محصولات تراریخته، اخلاق زیستی و ژن درمانی، زراعت ملکولی و پروتکل کارتاهنا و قوانین ایمنی زیستی کشور با تاکید بر ارزیابی های زیست محیطی سخنرانی کردند.





در افتتاحیه این کارگاه، دکتر کسری اصفهانی عضو هیات علمی پژوهشکده ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با مروری بر تاریخچه تولید محصولات تراریخته، فناوری تولید گیاهان تراریخته را برای کشاورزان و مصرف کنندگان مفید دانسته و تاکید کردند که این محصولات علاوه بر منافع اقتصادی، می توانند اثرات زیست محیطی مثبتی نیز داشته باشد. وی همچنین تصریح کرد که افزایش تولید محصولات تراریخته می تواند به طور قابل توجهی به امنیت غذایی جهانی و کاهش فقر کمک نماید. وی در انتهای سخنرانی خود، در پاسخ به سوالات مدعوین، ضمن تاکید بر ضرورت دستیابی به فناوری های روز دنیا برای تامین امنیت غذایی ایران و جهان، با ارائه مثال هایی، مقوله ایمنی زیستی را، ضامن بهره برداری پایدار از گیاهان تراریخته دانست.

دکتر مختار جلالی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، دیگر سخنران این کارگاه، با تاکید بر لزوم استفاده از محصولات تراریخته، عنوان کردند که برای بهبود صفات گیاهان زراعی در جهت افزایش مقاومت به تنش های زیستی و غیر زیستی، مناسب ترین و پرکاربردترین روش، استفاده از تکنیک های مهندسی ژنتیک و انتقال ژن می باشد. دکتر جلالی افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی را از دیگر مزایای مهندسی ژنتیک عنوان کرد و گفت: برای مواجهه با کمبود مواد ضروری در تغذیه مانند انواع ویتامین ها و مواد معدنی که عامل بروز ییماری های مختلف هستند و نیز برای تولید گیاهان اصلاح شده ژنتیکی با ضریب بالاتر جذب مواد ضروری از خاک و رشد مناسب در شرایط تنش های محیطی، از مهندسی ژنتیک استفاده می شود.

در ادامه کارگاه آموزشی، دکتر امیر موسوی عضو هیات علمی پژوهشکده ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما هجمه رسانه ای شدیدی علیه محصولات تراریخته وجود آمده، این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی، سلامت محصولات تراریخته موجود در بازار را معادل محصولات غیرتراریخته مشابه آنها اعلام کرده است، بنابراین جای هیچگونه نگرانی نیست. وی ادامه داد که مطالعات انجام شده نشان می دهند که پذیرش فناوری تراریخته، استفاده از سموم شیمیایی و آفت کشها را به طور قابل توجهی کاهش داده است. همچنین عملکرد محصولات افزایش چشمگیری داشته است.

دکتر جعفر احمدی عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با نگاهی متفاوت به محصولات تراریخته عنوان کرد که رهاسازی محصولات تراریخته از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بر اساس برخی تحقیقات انجام گرفته در جهان، محصولات تراریخته همانقدر که می‌توانند دارای کیفیت بهتری باشند ممکن است خطرات احتمالی برای انسان و محیط زیست داشته باشند. در برخی تحقیقات مشخص شده است که موجودات آزمایشگاهی که از گیاهان تراریخته تغذیه کرده اند مستعد عوارضی چون آلرژی شدید می باشند. ایشان تاکید کرد با توجه به احتمال آثار سوء محصولات تراریخته ارزیابی دقیق و کامل اینگونه محصولات قبل از آزاد سازی ضروری است.

در ادامه، مهندس رضا حیدری جاپلقی با معرفی ژن درمانی که در آن با استفاده از قابلیت‌های دانش مهندسی ژنتیک می‌توان تدبیر درمانی مناسبی برای شماری از بیماری‌های لاعلاج ارائه کرد، افزود: ژن درمانی در عین مؤثر بودن و تحولات چشمگیری که در سال های اخیر داشته است، در ارتباطی متقابل و پیچیده با مسائل پزشکی، حقوق، فلسفه، مذهب، سیاست د همچنین مسائل اجتماعی و اخلاقی قرار دارد.

دکتر رحیم حداد، عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و دبیر کارگاه، در سخنرانی انتهایی این دوره، قوانین و مقررات مربوط به محصولات تراریخته در پروتکل های بین المللی، اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای اصلی تولید کننده این محصولات به ویژه ایالات متحده آمریکا، آرژانتین و برزیل را در کنار قوانین و مقررات مربوطه در ایران، مورد بررسی قرار داد. ایشان با بیان اینکه استفاده از روش های تولید محصولات تراریخته از سال ها قبل در ایران بومی شده است، اضافه کرد: تولید محصولات تراریخته باید تحت نظارت وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست صورت پذیرد و در سایه مراعات جدی و دقیق قانون ملی ایمنی زیستی، ما را از بحران تهدید در امنیت غذایی خارج سازد.





این دوره یک روزه که از مجموعه دوره های توانمند سازی ایمنی زیستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود، در عصر روز 30 آبان به کار خود پایان داد.


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD