فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  همایش میکروفلوییدیک  
دومین همایش میکروفلوییدیک و کاربردهای آن در مهندسی و پزشکی

تهران، دانشگاه شریف
10 و 11 1396

مهلت ارسال مقالات
15 آذر 1396
  سرویس خبری  
· ارتباط ژنتیک با موفقیت تحصیلی (سه شنبه، ۰۳ مرداد ۱۳۹۶)
· نقدی بر مصوبه مجلس درباره تولید محصولات تراریخته / ناخرسندی پژوهشگران (شنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۵)
· معرفی کانال تلگرامی مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (شنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۵)
  اخبار مهم  
· پیام دبیراجرایی همایش بیوتکنولوژی به مطبوعات (چهارشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴)
· تمدید مهلت ارسال مقالات به همایش بیوتکنولوژی (چهارشنبه، ۱۵ بهمن ۱۳۹۳)
· شکستن قفل ها: کشف آنتی بیوتیک های جدید (پنجشنبه، ۱۱ دی ۱۳۹۳)
  مقالات آموزشی  
· آشنایی با نرم افزار R (چهارشنبه، ۰۶ بهمن ۱۳۹۵)
· کشاورزی مولکولی (چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲)
· آموزش PCR (چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰)
  فرصت های علمی  
· هفدهمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (سه شنبه، ۱۵ فروردین ۱۳۹۶)
· موقعیت انجام پایان نامه در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری (شنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۵)
· دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (شنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۵)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


ارتباط ژنتیک با موفقیت تحصیلی
در تاریخ سه شنبه، ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ توسط kasra

سرویس خبری
موضوعات مورد بحث در شبکه های اجتماعی در زمینه ژن خوب، این سوال را ایجاد کرده که آیا واقعاً ژن های افراد تاثیری در موفقیت در تحصیلات و کسب دانش دارد؟ سال پیش تحقیقی در نشریه نیچر چاپ شد که همان وقت بحث‌های در پی داشت ...

پژوهشگران در این تحقیق بزرگ ۷۴ جایگاه کروموزومی را شناسایی کردند که با تعداد سال‌های تحصیل رسمی افراد ارتباط نشان می‌داد. این محققان می گویند:

"دستاورد تحصیلی به شدت تحت تاثیر عوامل اجتماعی و عوامل محیطی دیگر است اما تخمین زده می‌شود عوامل ژنتیکی حداقل مسئول بیست درصد تفاوت بین افراد هستند."

پژوهشگران که حدس می‌زدند این تحقیق بحث زیادی ایجاد کند و تفسیرهای متفاوتی از آن بشود، یک سوال و جواب را هم‌زمان با تحقیق خود منتشر کردند و سعی کردند از تفسیر اشتباه یافته‌های خود جلوگیری کنند. چکیده‌ای از مهمترین نکات مطرح شده در این سوال و جواب را در زیر مرور می‌کنیم:

۱- دستاورد تحصیلی مجموع سال‌های تحصیل رسمی افراد است و تحصیل یکی از مهم‌ترین معیارهای پیش‌بینی آینده افراد از قبیل درآمد، شغل و سلامت است.

۲- افراد مختلف دستاورد تحصیلی مختلفی دارند، ارتباط بین دستاورد تحصیلی و محیط بسیار قوی است اما ژنتیک هم تا بیست درصد در تفاوت تحصیلی افراد نقش دارد. به عبارت دیگر از نظر آماری برخی ژن‌ها احتمال تحصیلات بیشتر و برخی ژن‌ها احتمال تحصیل کمتر را زیاد می‌کنند اما این نکته مهم است که تاکید کنیم که این ارتباط نماینده متوسط جمعیت است نه اینکه دستاورد تحصیلی فرد از پیش تعیین شده باشد.

۳- قدرت پیش‌بینی ویژگی‌های جسمی افراد از روی ژن‌ها بیشتر از قدرت پیش‌بینی در باره خصلت‌‎ها یا رفتارهای اجتماعی است.

۴- این ۷۴ جایگاه کروموزومی که محققان شناسایی کردند با حجم داخل جمجمه، افزایش احتمال اختلال دو قطبی و آلزایمر ارتباط داشت.

۵- تاثیر ژن بر دستاورد تحصیلی موضوعی عجیب و غریب و دور از ذهن نیست چون ژن‌ها بالاخره در تکامل مغز نقش دارند.

۶- اما محققان تاکید کردند که ما ژن "دستاورد تحصیلی" پیدا نکردیم: "معرفی تحقیق ما به این شکل گمراه کننده است. اول اینکه دستاورد تحصیلی در درجه اول با عوامل محیطی تعیین می‌شود نه ژن. دوم اینکه توان هر تک ژنی که ما شناسایی می‌کنیم برای توضیح این موضوع بی‌اندازه کم است. نتایج ما نشان می‌دهد که ارتباط ژنتیک با دستاورد تحصیلی از فعالیت هزاران حتی میلیون‌ها ژن متغیر تشکیل شده که هر یک تاثیری ناچیز دارد. در واقع این تحقیق شواهدی را برای تاثیر متقابل ژن و محیط ارائه می کند. این ژن‌ها مستقیما بر دستاورد تحصیلی تاثیر نمی‌گذارند بلکه ژن‌هایی که با دستاورد تحصیلی ارتباط دارند ممکن است بر بسیاری از عوامل زیستی اثر بگذارند که این عوامل بر ویژگی‌های روانشناختی اثر بگذارد و در نهایت به دستاورد تحصیلی منجر شود."

۷- حتی اگر این درست باشد که عوامل ژنتیکی مسئول تمام تفاوت‌های افراد از نظر تحصیلی هستند (که درست نیست) باز هم به این معنی نیست که سال‌های تحصیل افراد در لحظه لقاح تعیین می‌شود.

۸- محیط می‌تواند تاثیر ژن‌های مختلف را تعدیل کنند.

۹- یکی از مخاطرات تحقیقات درباره تاثیر ژن بر رفتار این است که یافته‌های پژوهش عامدانه یا غیر عامدانه به اشتباه تفسیر شود یا برای تبعیض یا برچسب زدن به افراد از آن سوء استفاده شود.

۱۰- تحقیقات در زمینه تاثیر ژن بر زمینه‌های اجتماعی محدودیت‌های روش‌شناسی جدی دارد.

در نهایت این سوال و جواب با این نکته به پایان می‌رسد که ژن‌ها برای توضیح و پیش‌بینی دستاوردهای تحصیلی افراد قدرت بسیار کمی دارند.

مقاله نیچر: https://www.nature.com/articles/nature17671.epdf?referrer_access_token=DyGK6G1KPhYDP7zApu3XodRgN0jAjWel9jnR3ZoTv0NjGlOhelDS1V0LBMZZNHHhoQnuHrC_p9-tzVa1TL4cIi2LBCxoSIrqzr3u82osQ0SUoHq572dqQ0MfBg3cs0rOLfVGV7ecba-XGyS1k2z756lEc2leS-IV-8KEcSTqctGaMOYJC-IFZ8rxo0dA3nMT4gnTpG2ki66AL-_2CgEznA%3D%3D&tracking_referrer=www.bbc.com


Copyright© 2005-2017, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD