فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


نوع مصرف کردن و انتخابهای روزانه ما تحت کنترل ژن های ما
در تاریخ شنبه، ۱۰ مهر ۱۳۸۹ توسط irbiotechnews

اخبار علمی
گروهی از دانشمندان آمریکایی موفق شدند کد ژنتیکی مصرف کننده بودن را که سلیقه و گرایش هر یک از انسانها را در مصرف کردن یک کالا یا خدمات تعیین می کند رمزگشایی کنند به نظر می رسد که همه چیز حتی مصرف کردن تحت کنترل ژنهای ما قرار دارد.

در دنیای ژنتیک هر روز اخباری در خصوص رمزگشایی یک سری ژنها منتشر می شود. این ژنها عملکردهای مختلفی از احساسات و خلق و خو تا فشار خون و طول قد را کنترل می کنند.

اکنون به نظر می رسد که حتی روش و نوع مصرف کردن و انتخابهای روزانه ما نیز در گرو آن چیزی است که در ژنهای هر یک از ما نوشته شده است.

نتایج تحقیق جدیدی که گروهی از محققان دانشگاه استنفورد و فلوریدا انجام دادند و در ژورنال تحقیقات مصرف کننده (Journal of Consumer Research) منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه انسانها نسبت به برخی محصولات و یا تجربیات یک نوع تمایل قبلی دارند این تمایل از پیش تعیین شده که از غذا تا خودروهای دوگانه سوز را در بر می گیرد می تواند موروثی باشد این محققان با رصد رفتار و تمایلات دوقلوها به این نتایج دست یافتند.

زنجیره مارپیچ دوتایی و رفتار
ایتامار سایمونسون، استاد بازاریابی مدرسه بازرگانی استنفورد و سرپرست این تیم تحقیقاتی اظهار داشت: "علیرغم تاریخ طولانی تحقیقات درباره مسائل موروثی، ما هنوز اطلاعات کمی درباره اینکه کد ژنتیکی چگونه بر روی انتخابهای مصرف کنندگان اثر می گذارند دراختیار داریم. در این تحقیق ما طیف وسیعی از قضاوتها و فرایندهای تصمیم گیریهای مرتبط با دنیای مصرف را مورد بررسی قرار دادیم. این نتایج به ما می گویند که بخش اعظم تصمیم گیریهای ما ارثی بوده و یا به هرحال به فاکتورهای ژنتیکی بستگی دارند."

نخستین کسی که به موضوع ژنتیک رفتاری پرداخت فرانسیس گالتون، پسرخاله چارلز داروین بود که در سال 1869 تئوریهای خود را در کتابی با عنوان "نبوغ ارثی" (Hereditary Genius) منتشر کرد. از آن زمان، دانشمندان حوزه ژنتیک از مفهوم "سرشت علیه محیط" گذشتند و به مفهوم "سرشت به اضافه محیط" رسیدند.

برپایه نظریه "سرشت به اضافه محیط"، خصوصیات ژنتیکی پیچیده، ثمره ترکیب میان یک سری پیش- تمایلات ژنتیکی و فاکتورهای آموزشی- محیطی است.

در 40 سال اخیر، مطالعات مختلفی ردپاهای موروثی بودن را در یک سری گسترده از رفتارها و در مقولات مختلفی چون وفاداری، تمایل به رای دادن، نوع دوستی، توانایی تجاری و اعتماد به یک حزب سیاسی کشف کرده اند. به طوریکه در این فهرست گسترده تحقیقات، تنها فقدان اطلاعات مربوط به ژنتیکی بودن عادات مصرف احساس می شد.

تحقیقات انجام شده در این عرصه به خصوص بر روی دوقلوها انجام شده است. درحقیقت دوقلوها یک منبع مهم به شمار می روند که می تواند ارزیابی کند وزنه تمایلات ژنتیکی یا وابستگیهای محیطی، جنبه های فرهنگی، سطح آموزش و خانواده سنگین تر است.

این مکانیزم به اندازه کافی ساده است: اطلاعات مربوط به دوقلوهای همسان (که از نظر DNA کاملا یکسان هستند) را با اطلاعات مربوط به دوقلوهای غیرهمسان (که همانند تمام خواهر برادرها به طور متوسط در 50 درصد از کد ژنتیکی اشتراک دارند) مقایسه کردند.

سپس اثرات محیط را در هر دو گروه از دوقلوهای همسان و غیرهمسان مورد ارزیابی قرار دادند و به این مقایسه ها افزودند و به این ترتیب توانستند بیشترین شباهتهای مربوط به گرایشات و تمایلات میان دوقلوهای همسان را به عنوان نشانه وابستگی ژنتیکی معرفی کنند.

یک مثال از عادت غذایی
چند سال قبل نشان داده شد که دوقلوهای همسان در اغلب موارد ذائقه های یکسانی به ویژه در مورد عادات غذایی دارند و اگر یکی از دوقلوها ماهی دوست نداشته باشد به احتمال بسیار زیادی دیگری نیز این غذا را دوست ندارد این درحالی است که در مورد دوقلوهای غیرهمسان داشتن ذائقه های مختلف رایج تر است.

ارثی بودن مصرف
محققان دانشگاه استنفورد به منظور امتحان این فرضیه، برای 180 جفت دوقلو شامل 110 جفت دوقلوی همسان و 70 دوقلوی غیرهمسان پرسشنامه ای را درباره سلیقه بازار و عادات تصمیم گیری تجویز کردند.

ایتامار سایمونسون در این خصوص توضیح داد: "چیزی که ما کشف کردیم این بود که بسیاری از این سلیقه ها یک پایه قوی ژنتیکی دارند. به خصوص به نظر می رسد که تمایل قبلی برای بعضی از انواع غذاها مثل شکلات و خردل، شیفتگی به موسیقی جاز و فیلمهای علمی تخیلی به DNA وابسته است."

وی افزود: "همین مسئله برای رفتارهای انتزاعی تر مثل انتخاب یک سازش و یا محتاطانه خرج کردن حتی در مورد محصولات مفید نیز دیده می شود."

مسئله ای که سایمونسون و همکارانش بدان افتخار می کنند این است که آنها توانستند برای اولین بار یک الگو از موروثی بودن رفتارهای مصرف را شناسایی کنند.

در این مورد تفاوتهای بنیادی میان "احتیاط" و "عادت به خطر کردن" نیز وجود دارد. سایمونسون در این خصوص اظهار داشت: "اطلاعات ما نشان می دهد که تمایل به انجام یک خرید غیرضروری و کالاهای لوکس می تواند در پروفایل ژنتیکی افراد نوشته شده باشد. اگر این مطالعات در آینده نیز تائید شوند به زودی خواهیم توانست تمایل افراد را برای خرید یک محصول تنها با استفاده از ژنهای آنها پیش بینی کنیم. هرچند فرهنگ، دسترسی اقتصادی و گرایشات روحی بخشی از تمایلات و سلیقه های ما را در مورد مصرف کردن تعیین می کنند اما سرانجام این کد ژنتیکی است که مسئول اصلی روشی است که ما از طریق آن خرید می کنیم."


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD