فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


گزارش ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو‌
در تاریخ پنجشنبه، ۰۶ خرداد ۱۳۸۹ توسط irbiotechnews

اخبار دکتر سید مهدی رضایت، مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو، در مراسم افتتاحیه هفتمین همایش دانشجویی فن‌آوری‌ نانو با اشاره به نحوه شکل گیری این ستاد خاطر نشان کرد: در حال حاضر زنجیره ثمردهی علم و فن‌آوری‌ در نانو دنبال می‌شود تا از طریق فن‌آوری‌ نانو به تولید ثروت برسیم و به مردم خدماتی را با کیفیت بالاتر ارائه کنیم و این هدفی است که در ستاد توسعه فن‌آوری‌ نانو و در تمام حوزه‌های فن‌آوری‌ به عنوان بحث اصلی مطرح است.

مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو‌ از ایجاد مرکز‌ نانومترولوژی در ‌پارک فن‌آوری ‌پردیس خبر داد و گفت: طراحی این مرکز، به اتمام رسیده و در حال حاضر 10 میلیارد تومان برای ساخت و ساز و بیش از 30 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات آن هزینه شده است.

دکتر سید مهدی رضایت ادامه داد: بعد از آن که ماموریت‌ها و برنامه‌ها تدوین شد، برنامه 10 ساله توسعه فن‌آوری‌ نانو نوشته شد که این برنامه‌ها به مصوبه هیات دولت و نهایتا به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

رضایت خاطر نشان کرد: در سند راهبردی آینده، بحث ترویج و فرهنگ سازی، زیرساخت توسعه علم و فن‌آوری‌، انتقال و انتشار فن‌آوری‌ و تولید بازار از مواردی بود که به صورت جدی به آن پرداخته شد.

وی تصریح کرد: تشکیل باشگاه دانش‌آموزی و برپایی نمایشگاه‌هایی در تهران و شهرستان‌ها، برگزاری سمینارهای ترویجی در کشور و ورود نانو به کتاب‌های درسی، چاپ مستمر ماهنامه نانو و سایت ستاد ویژه توسعه نانوفن‌آوری‌ برای ارتباط موثر با رسانه‌ها از اقدامات برنامه‌های ترویجی می‌باشد.

مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو با اشاره به محدودیت‌هایی که در راستای این گونه فعالیت‌ها وجود دارد، اظهار کرد: بحث تجهیزات و زیرساخت فن‌آوری‌ نانو و به ویژه تجهیزات شبکه آزمایشگاهی فن‌آوری‌ نانو از محدودیت‌هایی بود که وجود داشت، اما اکنون بیش از 40 آزمایشگاه به صورت فعال در شبکه فعالیت می‌کنند.

وی با بیان این که علاوه بر تولید علم بحث، تعداد ثبت پتنت (اختراع) و مالکیت معنوی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، خاطر نشان کرد: یکی از شاخصه‌هایی که در فن‌آوری‌ مورد توجه است، بحث ثبت پتنت می‌باشد که در این زمینه دفاتر و سازوکارهای ثبت پتنت در مراجع بین‌المللی از اقدامات لازم در این راستا بوده است.

رضایت به ایجاد مرکز نانومترولوژی، ساخت تجهیزات در داخل، استانداردسازی قوانین و مقررات اشاره و تصریح کرد: به عنوان نمونه برخی از تجهیزاتی که در نانومترولوژی مورد استفاده قرار می‌گیرد گران است که همه به آن دسترسی ندارند و یا به دفعات کم از آن وسیله استفاده می‌شود که این مساله در واقع به صرفه نیست، لذا باید مرجعی وجود داشته باشد که آزمایشگاه‌ها بتوانند خود را با توجه به آن استاندارد کنند.

مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو‌ به برنامه‌های حمایتی ستاد ‌اشاره کرد و ادامه داد: حمایت از تشکیل شرکت‌های نوپای مستمر در مراکز رشد و حمایت از نفوذ نانو در صنایع موجود برخی از این برنامه‌ها است که در حال حاضر نیز بیش از 100 شرکت به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه تولید فن‌آوری‌ نانو دخیل هستند.

رضایت با بیان این که ستاد ویژه توسعه فن‌آوری‌ نانو، برنامه کریدور خدمات توسعه فن‌آوری‌ نانو را مطرح و اجرایی کرد، اظهار داشت: اشتغال تخصصی محققان از دغدغه‌های ستاد بوده است؛ بنابراین در این زمینه پایش سرمایه‌های انسانی و تهیه نقشه منابع انسانی نانو و ساماندهی بازار کار نانو از کارهایی بوده که انجام شده است، به عنوان نمونه ستاد ویژه توسعه فن‌آوری‌ نانو هر کدام از شرکت‌ها، سازمان‌ها و موسساتی که از فارغ‌التحصیلان در زمینه‌ نانو برای اشتغال کمک بگیرند، طی یک سال مورد حمایت قرار می‌دهد تا هیچگونه دغدغه‌ مالی نداشته باشند.

رضایت اضافه کرد: پیشرفت در حوزه فن‌آوری‌ نانو بدون تعامل با دنیا، کار آسانی نیست و همکاری‌های بین‌المللی، حضور فعال در مجامع بین‌المللی و برگزاری سمینارهای مشترک به دلیل خروجی خوبی که داشته سبب شده که ما را به عنوان یک بازیگر بپذیرند.

مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو‌ در زمینه‌ برنامه‌های حمایتی تشویقی از فن‌آوری‌های علمی و پژوهشی، خاطر نشان کرد: حمایت از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری به شرطی که تیم داوری تشخیص دهند در حوزه نانو است، صورت می‌گیرد.


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD