فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


تصویب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های قانون ملی ایمنی زیستی طی دو ماه آینده
در تاریخ سه شنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ توسط irbiotechnews

اخبار معاون وزیر جهاد کشاورزی در همایش ملی حقوق، اخلاق، استاندارد در زیست فناوری ابراز امیدواری کرد آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های قانون ایمنی زیستی طی یکی، دو ماه آینده تصویب شده و شاهد اجرایی شدن این قانون باشیم.

جهانگیر پرهمت، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات کشاورزی گفت: تامین امنیت غذایی سالم برای آحاد جامعه و سلامت بهداشت و عمومی جامعه متاثر از موضوعاتی است که در این بحث نهفته است. اگر بحث تامین امنیت غذایی را مورد توجه قرار دهیم، قطعا غذای سالم و در دسترس دو بحث اساسی است لذا اگر نتایج مثبت بیوتکنولوژی در توسعه کشاورزی و تامین غذای سالم را در نظر بگیریم، خدمتی به جامعه بشری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: امروز محدودیت‌هایی در بحث تامین امنیت غذایی مطرح است و با توجه به رشد جمعیت جهانی و به خصوص در ایران اگر قرار باشد، نیاز بیشتری را تامین کنیم بایستی به سمت فن‌آوری و افزایش بهره‌وری حرکت کنیم و در اینجاست که زیست فن‌آوری اهمیت و جایگاه خود را پیدا می‌کند.

وی افزود: در ایران 18 میلیون هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد، اما منابع آبی محدود بیشتر از این را اجازه نمی‌دهد که همه را به زیر کشت ببریم.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: از این عرصه حدود هشت میلیون هکتار زیر کشت است و تقریبا کمتر از 40 درصد کشت کشور در حال حاضر آبی است، اما امروزه به دلیل موقعیت کشور و برداشت بیش از حد از منابع آبی با چالش روبرو هستیم و برای تامین امنیت غذایی با محدودیتهای مواجه می شویم، بنابراین بایستی باید به سمتی برویم که بتوانیم منابع آبی را جبران کنیم.

وی با بیان این که اگر با این روند پیش رویم در سال 1404 جمعیت کشور به حدود یکصد میلیون نفر می‌رسد، گفت: اگر قرار باشد تامین امنیت غذایی را در دستور کار داشته باشیم، تنها راه افزایش بهره‌وری، تولید متراکم و استفاده بهینه از منابع است که نقش مثبت بیوتکنولوژی در اینجا مشخص می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: به دلیل تنوع اقلیمی که در کشور وجود دارد جای توسعه و پیشرفت از نظر منابع طبیعی فراهم است و می‌توانیم بر اساس عرصه‌های موجود، امنیت غذایی منطقه را تامین کنیم و برای این کار قطعا باید علم و فن‌آوری را به کار بگیریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: ظرفیت امروز در بخش کشاورزی سه برابر میزان بهره گرفته شده کنونی است، بنابراین متوسط تولید در برخی موارد کمتر از یک سوم تولید کنندگان کشور است و این نشان از نیاز به یک بسیج علمی است و اگر همین ظرفیت را استفاده کنیم، می‌توانیم محور اصلی تامین امنیت غذایی منطقه باشیم.

وی با اشاره به آن که ایران در این حوزه کمتر از 10 درصد وابستگی دارد، اظهار کرد: همین میزان در زمینه‌ مواد غذایی که بخشی از آن کالاهای اساسی است و بخشی نیز تولیدات عمومی کشور است و در مجموع نیاز منطقه نیز تا این حدود است، بنابراین نقش زیست فن‌آوری در این مساله حائز اهمیت می‌باشد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به مساله حقوق مالکیت معنوی اشاره کرد و گفت: در این راستا دو قانون ایمنی زیستی و ثبت و گواهی بذر و نهال را داریم که در خصوص قانون ثبت و گواهی بذر و نهال تا به حال از همین ظرفیت درست استفاده نکرده ایم و این یک چالش جدی است و ذخایر ژنتیکی کشور نیز امروز در معرض آسیب هستند، چرا که برخی از آنها ثبت نشده‌اند و مورد استفاده دیگران قرار می‌گیرند.

وی خاطر نشان کرد: نخستین قدم در این رابطه ثبت حقوق مالکیت معنوی است تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

پرهمت ابراز امیدواری کرد که آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های قانون ملی ایمنی زیستی تا یکی دو ماه آینده به تصویب هیات وزیران برسد و این قانون قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد.

وی گفت: با توجه به این موضوع اگر آینده علم و فناوری و نقش آن را در بحث توسعه اقتصادی کشور ببینیم بایستی خودمان را قانع کنیم که در قالب قانون پیش برویم.


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD