فارسی   |   English
  منوی اصلی  
· خانه
· صفحه شخصی کاربر
· جستجو
· سوالات پرسیده شده
· لیست کاربران
· انتقادات و پیشنهادات
· مقالات
· ارسال خبر
· پیوندها
· دانلودها
· خروج
  کنگره ژنتیک  
پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران

15 تا 17 اسفند 1401

سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی

پوستر کنگره

  سرویس خبری  
· درگذشت محقق نیکوکار، خانم دکتر کبیر سلمانی (سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰)
· درگذشت پدر مهندسی ژنتیک کشاورزی ایران (یكشنبه، ۱۶ خرداد ۱۴۰۰)
· تغییر ناگهانی یکی از مدیران ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی (شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۹)
  اخبار مهم  
· معرفی «چهره‌ تاثیرگذار بر توسعه بیوتکنولوژی کشور» و «دانشور برتر جوان» (یكشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۰)
· وضعیت جهانی تولید و تجاری سازی گیاهان تراریخت در سال 2017 (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· آنزیم تجزیه کننده پلاستیک (پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷)
  مقالات آموزشی  
· ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح فعال می ماند (پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹)
· کریسپر به عنوان یک سیستم ایمنی در باکتری ها مقابل ویروس ها (یكشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸)
· کریسپر چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (چهارشنبه، ۰۲ مرداد ۱۳۹۸)
  فرصت های علمی  
· بیست و هشتمین دوره آموزشی تکنیک های آزمایشگاه ژنتیک مولکولی (چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸)
· دعوت به همکاری (سه شنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۷)
· اولین دوره عملی تکنیک‌های ویرایش ژنومی (کریسپر) (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۶)
  پیوندها  
· مرکز علمی بیوتکنولوژی و ژنتیک ایران (irbiogene)
· انجمن ژنتیک ایران
· انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران
· حمایت از کودکان نیازمند
· موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
· مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
· شبکه پزشکی مولکولی ایران
· وبلاگ بیوتکنولوژی
· سرویس خبری ژنتیک و بیوتکنولوژی ایران
  آمار  
· آمار مشاهدات
· فعال ترین صفحات و کاربران


معرفی پرتال بیوانفورماتیک ایرانیان
در تاریخ سه شنبه، ۲۲ دی ۱۳۸۸ توسط irbiotechnews

معرفی این مطلب به منظور آشنا شدن خوانندگان با بخش های مختلف پرتال بیوانفورماتیک ایرانیان و معرفی این سایت تهیه شده است تا شاید توسط اساتید این علم، آموزش این رشته جدیتر گرفته شده و برای پیشبرد این علم دست به همکاری علمی با این گونه سایت ها بزنند.
در چند دهه گذشته، پیشرفت در زمینه بیولوژی ملکولی و نیز تجهیزات موجود برای پژوهش در این زمینه موجب سرعت بخشی به زنجیره یابی پروتئین های بزرگ در ژنوم گونه های مختلف گردیده است. در واقع، بسیاری از ژنوم های باکتری و همچنین یوکاریوت های ساده مانند Saccharomyces cerevisiae یا مخمر نان به طور کامل زنجیره یابی شده اند. پروژه ژنوم انسان در حال حاضر به پایان رسیده است. بانک های اطلاعاتی توالی های رایج مانند GenBank و EBML با نرخ تصاعدی در حال بزرگ شدن هستند. این ازدیاد اطلاعات، ذخیره سازی مطمئن، سازمانبندی و شاخص گذاری اطلاعات زنجیره ای را می طلبد. در این راستا علم فناوری اطلاعات در زیست شناسی به کار گرفته شده و رشته ای به نام بیوانفورماتیک را بوجود آورده است.
ابتدایی ترین کاری که بر عهده عالمان این رشته است، آموزش فراگیر این علم به دانشجویان رشته های پزشکی، بیولوژی، بیوشیمی، بیوتکنولوژی و همچنین آشنا کردن دانشجویان رشته های کامپیوتر و ریاضی و همچنین آمار با این علم است تا از به هدر رفتن این ذهن های خلاق به سمت علومی که صرفا جنبه آموزشی دارند نه کاربردی جلوگیری شود. باید دانشجویان ریاضی را به سمت تفکر به بیوانفورماتیک و الگوریتم های به کار رفته در بانک های آن سوق داد و همچنین ساده ترین کاری که برای دانشجویان زیست شناسی و پزشکی میتوان کرد آشنایی اولیه آنها با بانک های اطلاعاتی و به کار گیری بانکها و نرم افزارهای بیوانفورماتیکی است.

در این راستا سایتی در زمینه بیوانفورماتیک به نام پرتال بیوانفورماتیک ایرانیان به آدرس WWW.IBP.IR به منظور برآوردن سه هدف راهاندازی شد.
اولین و اصلی ترین هدف این سایت آموزش فراگیر و رایگان بیوانفورماتیک به صورت الکترونیکی است. دوم فراهم آوری "link box" کامل در زمینه بیولوژی و بیوانفورماتیک و سوم آشنایی با علوم وابسته به بیوانفورماتیک و دستاوردهای آن که در سایر قسمت های مقاله به شرح اجزای کامل سایت پرداخته خواهد شد.

این مقاله فقط به منظور آشنا شدن با بخش های مختلف این سایت و معرفی این سایت در خبرنامه ای معتبر تهیه شده است تا شاید توسط اساتید این علم ،آموزش الکترونیک جدیتر گرفته شده و برای پیشبرد این علم دست به همکاری علمی با اینگونه سایتها بزنند.

پیش از معرفی بخشهای مختلف سایت نیاز است یکی از بخش های بسیار مهم سایت معرفی شود: این بخش از سایت بخش کتب الکترونیکی رایگان به زبان فارسی میباشد که با فرمت پی دی اف قابل دانلود هستند .در حال حاظر بیش از 40 جلد کتاب الکترونیکی به زبان فارسی در این بخش قرار دارد که در این تعداد در حال افزایش می باشد.

الف: بخش آموزشی سایت
1. مقدمه ای بر بیوانفورماتیک
2. پروتئومیکس و ژنومیکس
3. مباحثی پیرامون محاسبات مولکولی والگوریتمهای ژنتیکی
4. کاربرد ریاضیات در بیوانفورماتیک
5. مقدمه ای بر علوم کامپیوتر و برنامه نویسی
6. مقدمه ای بر زیست شناسی سلولی
7. نرم افزارهای بیوانفورماتیکی
8. بانکهای اطلاعاتی ژنوم
9. شیمی اینفورماتیک
10. کاربردهای بیوانفورماتیک
11. مقالات و پایان نامه های بیوانفورماتیکی
12. سیستم بیولوژی
13. کتب الکترونیکی

ب: بانک های اطلاعاتی بیولوژیکی و بیوانفورماتیکی

لینک باکسی که در این سایت مشاهده میکنیدیکی از کاملترین لینک باکس ها در زمینه معرفی سایت ها ،نرم افزارهای تحت وب ودیتا بیس های بزرگ بیولوژیکی و بیوانفورماتیکی می باشد که از کتب و سایتهای مختلف جمع آوری شده است لینکها بر اساس حروف الفبا مرتب شده اند که دست یابی را برای کاربران آسان می کند.

ج: منابع و کتب

در این قسمت از سایت منابع و ماخذ جدید علم بیوانفورماتیک از قبیل کتب،سایت های آموزشی و هر گونه منبع آموزشی دیگر معرفی گردد.


د:فروشگاه و دانلود رایگان نرم افزار و کتب آموزشی

اکثر نرم افزارهای بیوانفورماتیکی به صورت تحت وب بر روی شبکه اینترنت قابل دسترسی می باشند. در این قسمت از سایت نرم افزارها و کتب زیست شناسی و بیوانفورماتیکی که در سطح اینترنت یافت نمی شوند، ارائه می شود. بیش از 95درصد محصولات ارائه شده در این قسمت رایگان می باشند.


ه: مقالات

سعی ما بر این است که همواره جدید ترین مقالات و مباحث را ترجمه و در این قسمت از سایت قرار دهیم. البته از تمام بازدید کنندگان دعوت میشود که مقالات و یا پایان نامه های خود را به این بخش ارسال کنند.


و: وبلاگ بیونفورماتیک

در دی ماه سال 1385این وبلاگ شروع به کار کرد و حالا بعد از تاسیس این سایت وبلاگ بیوانفورماتیک به کار خود ادامه می دهد به این صورت که همواره چکیده ای از جدید ترین مطالبی که در سایت اضافه میشود را میتوان در وبلاگ مطالعه کرد


ز: تولید نرم افزار ها

از آنجایی که هیچ یک از نرم افزارهای تحت وب بیوانفورماتیک در ایران تولید نشده است وهیچ طرحی در این رابطه وجود ندارد این سایت سعی بر ایجاد چند نرم افزار تحت وب را دارد که از طریق سایت از همه کارشناسان و اساتید نرم افزار برای شرکت در این پروژه دعوت شده است.


ح: اخبار
در این قسمت از سایت اخبار و اطلاعاتی در رابطه با بیوانفورماتیک در ایران و جهان و همچنین ادامه تحصیل در این رشته در اختیار علاقه مندان قرار میگیرد


آدرس پرتال: www.ibp.ir


نویسنده: بابک باباعباسی، مدیر پرتال بیوانفورماتیک ایرانیان
کارشناس زیست شناسی سلولی و مولکولی و دانشجوی مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار


Copyright© 2005-2022, biotechnews.ir, All Rights Reserved. , Kasra Esfahani, PhD